Nie ma nic złego w popełnianiu błędów

Rozmawiała Dorota Czerwińska
11-03-2013, 00:00

Jak skutecznie uczyć się języka obcego gdy jesteśmy zapracowani, zmęczeni, mamy na głowie dom i dzieci.

ROZMOWA Z RICHARDEM COWENEM Z BRITISH COUNCIL

Dorosłych powinno się zachęcać do nauki języka i używania go przy każdej okazji — mówi Richard Cowen z British Council. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

Dorosłych powinno się zachęcać do nauki języka i używania go przy każdej okazji — mówi Richard Cowen z British Council. [FOT. ARC]

 

„Puls Biznesu”: Czy dorośli uczą się języków obcych inaczej niż dzieci i młodzież? Richard Cowen: Zdecydowanie tak. Jedna zasadnicza różnica wynika z tego, że dorośli mają bardziej rozwinięte zdolności poznawcze, więc lepiej analizują język. Na przykład nauczanie dorosłych czasów w języku można osiągnąć poprzezangażowanie ich procesów poznawczych — łatwiej im kojarzyć rzeczy, odwoływać się do doświadczeń. Dzieci, z oczywistych powodów, jeszcze tego nie potrafią. Ale na przykład działa na nie lepiej wizualizacja. Amerykański lingwista Chomsky zaobserwował, że ze względu na rozwijające się struktury mózgu, dzieci mają szczególną zdolność do nauki języków. Kolejna różnica dotyczy barier psychicznych. Czasami dorośli mają opory przed nauką ze względu na wcześniejsze złe doświadczenia edukacyjne.Dzieciom nie zdarza się to często.

Są osoby, które uczą się angielskiego i twierdzą, że się go nigdy nie nauczą. Z czego to wynika: z oporów psychicznych, braku zdolności?

Niektórzy mają naturalny talent do nauki języka, inni go nie mają, a nauczyciele mogą nie wziąć tego pod uwagę i dobrać nieodpowiednią metodę nauczania. Jeśli ktoś nie jest dobry w analizowaniu języka — na przykład czasów — jest mało prawdopodobne, że łatwo się ich nauczy. Jeśli jednak czasy zostaną przedstawione mu w sposób odwołujący się do jego indywidualnego stylu nauki, to może się ich dobrze nauczyć, a jednocześnie mieć dobre doświadczenie związane z nauką i ochotę, by dowiedzieć się więcej. Dorośli muszą też czuć się komfortowo w sali — zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Ważne, żeby lekcje nie były stresujące. Nauczyciel powinien stworzyć w grupie pozytywną i harmonijną atmosferę, która będzie wspierać naukę. Uczący się powinni też czuć, że nie ma nic złego w popełnianiu błędów i mogą to robić. Powinno się ich zachęcać do nauki i używania języka przy każdej okazji. Praktyka czyni mistrza.

Ale jak się skutecznie uczyć języka, gdy jesteśmy zapracowani, zmęczeni, mamy na głowie dom i dzieci.

Zalecam znalezienie 20-30 minut dziennie, które można poświęcić tylko na naukę języka. Lepiej uczyć się 20 minut każdego dnia niż godzinę raz w tygodniu. Cudów nie ma, trzeba regularnie powtarzać nowe struktury gramatyczne i słownictwo z podręcznika i innych materiałów. Na ćwiczenia możnawykorzystać czas w podróży czy postój w korku. Dobrze jest ustalić jeden dzień w tygodniu (albo pół dnia czy chociaż godzinę) na rozmowę z rodziną tylko po angielsku. Warto porozumiewać się w obcym języku on line, oglądać filmy po angielsku, codziennie przynajmniej przez minutę oglądać wiadomości na stronie BBC. W dzisiejszych czasach naukę ułatwiają też aplikacje i technologie mobilne. Aplikacje do nauki języka na smartfona można ściągnąć ze strony www.learnenglish.co.uk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiała Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Nie ma nic złego w popełnianiu błędów