Nie ma numeru, nie ma przedsiębiorcy

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2012-01-03 00:00

W ewidencji działalności gospodarczej opracowano formularz, który pozwoli wyłowić wpisy, bez numerów identyfikacyjnych.

Ponad 1,7 mln wpisów przedsiębiorców przeniesionych już z ewidencji gminnych do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG) zostało poprawnie zweryfikowanych w innych rejestrach państwowych, czyli zawierają aktualne informacje. Z danych Departamentu Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Gospodarki wynika,że wiele z pozostałych wpisów nie doczekało się aktualizacji, mimo apeli w tej sprawie do przedsiębiorców. W ostatnim tygodniu 2011 r. zdecydowano o przyjmowaniu przez system CEIDG wszystkich wpisów, bez dokonywania ich wstępnego sprawdzenia w innych rejestrach. Postanowiono, że będą weryfikowane w bazie CEIDG. Jednak w tym czasie wgląd do nich ma tylko gmina.

Najpierw weryfikacja

— Aby zapewnić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego w kraju, wpisy nie będą publikowane w centralnej ewidencji do czasu ich pozytywnej weryfikacji — mówi Sebastian Christow, dyrektor departamentu.

Jeżeli przedsiębiorca nie odnajdzie w CEIDG przekazanego przez gminę wpisu, może to oznaczać że:

— wpis oczekuje jeszcze na weryfikację w CEIDG albo

— wpis był już weryfikowany w CEIDG i ta weryfikacja wypadła negatywnie.

W takiej sytuacji przedsiębiorca może złożyć w najbliższym urzędzie gminy wniosek CEIDG-1 o zmianę wpisu (nawet „pusty” — niepowodujący zmian). To sprawi, że wpis zostanie niezwłocznie opublikowany w centralnej ewidencji. Proces sprawdzania danych polega na tym, że wniosek o zmianę dotrze do wszystkich organów, w których przedsiębiorca powinien być zarejestrowany (np. w urzędzie skarbowym) i każdy z nich dokona weryfikacji jego wpisu w części należącej do jego właściwości. Wpis musi jednak zawierać chociażby jeden unikalny numer ewidencyjny (PESEL, NIP, REGON).

Poprawki w urzędzie

Gorzej, jeżeli wpis nie zawiera żadnego numeru identyfikacyjnego. Sebastian Christow podkreśla, że takiego wpisu nie da się zidentyfikować za pomocą rubryk znajdujących się w formularzu CEIDG-1 i w związku z tym nie można złożyć wniosku o zmianę. Opracowano już jednak specjalny formularz CEIDG-2, który ma umożliwić przedsiębiorcom poprawienietakiego wpisu. Możliwość złożenia takiego wniosku w urzędzie gminy, w którym przedsiębiorca się zarejestrował, jest dostępna od 2 stycznia 2012 r. Urzędnik wyszuka wpis po dotychczasowym numerze ewidencji gminnej i tak wygenerowany wniosek CEIDG-2 przedsiębiorca będzie mógł uzupełnić o numer identyfikacyjny, który następnie zostanie wprowadzony do wpisu w systemie. Wszelkie dalsze zmiany przedsiębiorca musi wykonać na formularzu CEIDG-1 na podstawie numerów identyfikacyjnych, które podał.

49,41%

Tylu przedsiębiorców uważa, że CEIDG zwiększy bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i zadziała podobnie jak rejestr KRS w przypadku spółek. Tylko 16,82 proc. uważa, że tak się nie stanie.