Nie ma to jak polskie okna

opublikowano: 18-03-2021, 17:47

Nasz kraj był w zeszłym roku jedynym znaczącym eksporterem stolarki otworowej w Unii Europejskiej, który poprawił wyniki sprzedaży.

Polscy wytwórcy stolarki okiennej sprzedali w 2020 r. za granicę ponad 12,5 mln sztuk produktów, o łącznej wartości przekraczającej 2,37 mld EUR (prawie 10,83 mld zł) – wynika z danych Centrum Analiz Branżowych (CAB). To wynik o ponad 4 proc. lepszy niż osiągnięty rok wcześniej. Miniony rok był jedenasty z rzędu zwiększonych przychodów z eksportu okien i drzwi. Polska umocniła się tym samym na pozycji europejskiego lidera eksportu w tej branży. Co więcej — zwiększeniem zagranicznej sprzedaży okien i drzwi nie może się pochwalić żaden inny znaczący eksporter w Unii Europejskiej. Najbardziej skurczył się wynik włoskich producentów — o 8,8 proc. Eksport stolarki otworowej z Holandii był o 5,6 proc. gorszy niż rok wcześniej, zaś z Niemiec i Czech o 4,8 i 4,4 proc.

- Wprawdzie dynamika wzrostu eksportu z Polski w 2020 r. była najniższa od dekady, ale sam fakt zwiększenia sprzedaży na rynkach zagranicznych w tak trudnym sezonie dobrze świadczy o przygotowaniu naszych firm do ekspansji zagranicznej – komentuje Maksymilian Miros, analityk CAB.

Dodaje, że Polska zwiększyła sprzedaż na prawie wszystkich największych rynkach zbytu. W Niemczech o prawie 7 proc., co oznaczało przekroczenie granicy 800 mln EUR, we Francji o 6 proc., a w Belgii i we Włoszech o prawie 2 proc. Jedynym większym rynkiem, na który sprzedaliśmy mniej stolarki okiennej, była w minionym roku Wielka Brytania. Wartość naszego eksportu w tej branży skurczyła się o prawie 14 proc.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane