Nie ma zapłaty, są odsetki

opublikowano: 14-02-2016, 22:00

Firmy odczuwają negatywne zmiany w płynności finansowej po ozusowaniu umów- -zleceń. Szczególnie w branży usługowej.

Przedsiębiorcy odczuwają pierwsze skutki wejścia w życie nowych przepisów o ubezpieczeniu społecznym dotyczących odprowadzenia składek do ZUS z tytułu umów-zleceń. Pogorszyła się płynność finansowa wielu firm.

— Składki są odprowadzane dużo wcześniej, niż wpływa zapłata za usługi od klienta. To powoduje, że firmy poszukują pieniędzy, które pozwolą na kontynuowanie bieżącej działalności. Przedsiębiorcy są zatem zmuszani do pożyczenia pieniędzy na uregulowanie zobowiązań wobec budżetu państwa z banków, a to niestety wiąże się z dużymi kosztami — mówi Tomasz Wojak, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP). W ocenie federacji sytuacja z regulowaniem płatności nadal nie jest różowa.

— Według danych 61 proc. polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma problem z terminowym otrzymywaniem płatności od swoich kontrahentów. Aż 22,7 proc. wystawionych przez nich faktur jest wciąż nieopłaconych. To są zatrważające wskaźniki, które powinny alarmować, gdyż mogą przełożyć się na ewentualne problemy z płynnością finansową sektora, który zatrudnia największą liczbę Polaków — mówi Tomasz Wojak, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP).

Jednocześnie z analiz Biura Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że 85 proc. przedsiębiorców pokazujących swoją pozytywną historię płatniczą to osoby prowadzące działalność gospodarczą jednoosobowo.

Świadczy ona o terminowo opłaconych zobowiązaniach wobec wierzyciel, czyli nie później niż w ciągu 60 dni od wyznaczonej daty płatności. Tomasz Wojak podkreśla, że nieterminowe płatności stanowią jedną z największych barier prowadzenia biznesu. Na każdą firmę przypada przeciętnie 50 tys. zł nieuregulowanych należności, a średni czas zapłaty faktury to 3 miesiące i 12 dni.

— Niejednokrotnie jedyną możliwością wywarcia presji na kontrahencie jest naliczanie odsetek za przeterminowaną fakturę — zwraca uwagę eskpert FPP. Z tej możliwości mogą też korzystać firmy, które wygrały przetargi na realizację zamówień publicznych.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych okres na uregulowanie płatności wynosi obecnie dla podmiotów publicznych 30 dni od zakupu lub zrealizowania usługi oraz przekazania za nią faktury. W transakcjach z podmiotami niepublicznymi jest on dłuższy, sięga 60 dni. Jeżeli po tym okresie wykonawca nie doczeka się zapłaty od zamawiającego, może zacząć naliczać ustawowe odsetki. © Ⓟ

i.jackowska@pb.pl �

22-333-99-99

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane