Nie należy się bać niepewnych rynków

WK
opublikowano: 2009-03-09 00:00

Przedstawiciele najdynamiczniejszych firm z trzech województw spotkali się w Krakowie, by świętować sukcesy z lat koniunktury.

Krakowska gala Gazel Biznesu – nowe sposoby na kłopoty znane od lat

Przedstawiciele najdynamiczniejszych firm z trzech województw spotkali się w Krakowie, by świętować sukcesy z lat koniunktury.

Gazele Biznesu 2008 to ponad 4 tys. firm wyselekcjonowanych na zlecenie "Pulsu Biznesu" przez wywiadownię gospodarczą Coface Poland spośród setek tysięcy podmiotów gospodarczych. W przypadku województw podkarpackiego, świętokrzyskiego i małopolskiego Gazele to mieszanka nowoczesności, młodzieńczego wigoru i tradycji.

Nowe rynki...

Nowoczesne podejście do biznesu reprezentuje niewątpliwie zwycięzca rankingu województwa małopolskiego — firma Target Polska, wyspecjalizowana w hurtowym handlu przemysłowymi produktami mleczarskimi. Pod tym pojęciem kryje się m.in. masło w blokach, mleko w proszku oraz tzw. baza białkowa i baza mleczna. Młody i, jak podkreślają menedżerowie Targetu, bardzo zgrany zespół pracowników firmy nie boi się nawet kryzysu.

— Reprezentujemy branżę, która skutki spowolnienia gospodarczego odczuje jako ostatnia. Mówiąc kolokwialnie, ludzie zawsze będą musieli coś jeść. O ile jednak popyt spada w niewielkim stopniu, to skłonność do terminowego regulowania faktur znacznie ostatnio zmalała. Istnieje grupa państw, takich jak m.in. Włochy i najmłodsi członkowie UE — Bułgaria i Rumunia, które cieszą się mniejszym zaufaniem eksporterów. Po prostu ryzyko niespłacenia należności jest w ich przypadku większe — tłumaczą Jacek Migacz i Krzysztof Rogala z firmy Target Polska.

Z drugiej jednak strony, postrzegają te rynki jako bardzo obiecujące.

— Odbiorcom z Bułgarii czy Rumunii nie chcą sprzedawać swoich wyrobów np. Holendrzy, warto więc to wykorzystać, by opanować rynki, które przecież nie na zawsze pogrążyły się w kryzysie. Trzeba się tylko umiejętnie zabezpieczyć — twierdzą menedżerowie Targetu.

W przypadku ich firmy trudno mówić o dalszym rozszerzaniu asortymentu produktów, ale można dostosowywać je do potrzeb konkretnego klienta. Takie dostosowanie może polegać np. na zlecaniu dostawcy wytwarzania masła lub mleka w opakowaniach z logo konkretnego odbiorcy.

... i szerszy asortyment

Tradycję na krakowskiej gali reprezentowała natomiast Powszechna Spółdzielnia Spożywców Społem w Leżajsku, która po raz drugi z rzędu otrzymała statuetkę Supergazeli dla firmy, która najczęściej gościła w rankingu Pulsu Biznesu. W 2008 r. zakwalifikowała się do rankingu już po raz siódmy.

Jej prezes Eugeniusz Mendyk zapewnia, że PSS nie zaobserwowała dotychczas spadku obrotów, a jedynie zmniejszenie dynamiki wzrostu. Przyznaje jednak, że firma nie zamierza czekać na skutki kryzysu i szuka możliwości zwiększania swoich dochodów.

— Nie ograniczamy się już do sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych. Rozpoczęliśmy handel artykułami przemysłowymi, środkami ochrony roślin, a nawet meblami — mówi Eugeniusz Mandyk.