Nie przesadzajmy z tym paperless

  • Łukasz Korycki
opublikowano: 09-07-2021, 15:34

Tam, gdzie trzeba, powinniśmy oszczędzać papier, ale pamiętajmy, że to produkt, który też może być eko. Po pierwsze, jest produkowany ze źródeł odnawialnych, a po drugie, jest przetwarzalny — mówi Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich.

„PB” Czy oszczędzamy papier? Dlaczego modna jest teraz idea paperless?

Paweł Rogalka: Papier jest jednym z zasobów, które trzeba oszczędzać za wszelką cenę. Mimo że produkujemy papier i z niego żyjemy, to też w pełni świadomie go oszczędzamy tam, gdzie trzeba. Z ideą paperless bym nie przesadzał. Nie wynika ona ze świadomego działania człowieka, tylko z substytucji, jaką mamy w postaci mediów elektronicznych. Internet zdominował komunikację, a papier graficzny był i nadal jest wykorzystywany w komunikacji. Dziś ta część biznesu papierniczego jest w defensywie i mocno się kurczy, ale nie dlatego, że paperless dominuje w świadomości, tylko dlatego, że substytucja w postaci elektroniki i internetu wypiera papier jako nośnik informacji. Tymczasem dwie pozostałe grupy papieru, a więc higieniczny i przeznaczony do produkcji opakowań, przeżywają rozkwit. Nie przewiduję, żeby w najbliższym czasie te dwie kategorie traktować jako schodzące i wpisujące się w filozofię paperless.

materiały prasowe

Wspomniał pan, że papier należy oszczędzać i że branża też może być eko? Proszę o przykłady.

Po pierwsze, papier jest produkowany ze źródeł odnawialnych, a więc to nie jest jednorazowe zużycie zasobu naturalnego. Jest produkowany z celulozy powstającej dzięki wykorzystaniu drzew. W większości regionów świata gospodarka leśna jest gospodarką planowaną, produkcją, którą się zarządza. To nie jest dzikie wyrąbywanie puszczy po to, żeby przemielić drewno na papier i żeby nic później na tym miejscu nie powstało. Większość krajów zarządza lasami tak, jak się zarządza się uprawą zboża czy kukurydzy. Jeśli zużywa jakąś część lasu, przerabiając ją na przykład na papier, w to miejsce sadzi nowy las. Po drugie, papier jest przetwarzalny. W zależności od branży możemy go przetwarzać dziesięć, piętnaście razy. Tak się dzieje np. w przypadku papierów opakowaniowych. Pewna część papieru, który wykorzystujemy do produkcji opakowań, pochodzi prosto z drewna, czyli w wyniku przetworzenia drewna na papier, ale największa część to papier makulaturowy, a więc powstający w wyniku powtórnego przetworzenia na przykład opakowań, gazet czy innych elementów papierniczych.

Przy okazji omawiania paperless warto jeszcze dodać, że jeśli mniejsze zużycie papieru uważamy za bardziej eko, to musimy się zastanowić, na ile ekologiczne jest wykorzystanie mediów elektronicznych, które zastąpiły papier — też przecież zostawiają ślad węglowy. Nikt nie myśli o tym, że każdy podłączony do internetu, komputer, smartfon czy jakieś inne urządzenie zużywa energię elektryczną. Każdy kilowat, megawat czy miliwat energii to ślad węglowy, to jej produkcja energii, która nie zawsze jest eko.

Wspomniał pan o recyklingu — jak to wygląda w Polsce? Czy można by odzyskiwać więcej papieru?

Jeśli chodzi o odzysk papieru, to nie wydaje mi się, że jakoś odstajemy od średniej europejskiej, ale pamiętajmy, że cele unijne są ambitne. Jest takie założenie, żeby dojśći do 90 proc. recyklingu papieru opakowaniowego, czyli przed nami duże wyzwanie.

Ostatnio najgorętszym tematem w branży jest gwałtowny wzrost cen surowca. Co jest jego przyczyną?

Biznes papierniczy niespecjalnie różni się od innych branż. Dynamiczny, a wręcz dramatyczny wzrost cen papieru wynika z chwilowych zawirowań na rynku. Zbiegło się kilka czynników, które spowodowały, że nagle z jednej strony nastąpił problem z podażą, a z drugiej nastąpił dynamiczny wzrost popytu. To spowodowało, że ceny dynamicznie rosną. Nie pamiętam takiego skoku cen papieru opakowaniowego w tak krótkim czasie, a pracuję w tym biznesie już 29 lat. Ale to jest chwilowe.

Podcast Puls Biznesu do słuchania co piątek od rana w twojej aplikacji podcastowej oraz na pb.pl/dosłuchania

w tym tygodniu: „Papierowa transformacja”

goście: Michał Kanownik — Cyfrowa Polska, Michał Miszułowicz — BNP Paribas Bank Polska, Paweł Punda — InTerms Radcowie Prawni i Adwokaci, Paweł Rogalka — Stowarzyszenie Papierników Polskich, Kamil Wyszkowski — United Nations Global Compact

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane