Nie rozpoczęto jeszcze budowy Nowego Miasta
W pobliżu krakowskiego centrum, na ponad 15 hektarach ma powstać kompleks wielofunkcyjny o nazwie Nowe Miasto. Na razie jednak nie rozpoczęto budowy, mimo że pierwszy etap, zgodnie z planem, ma zostać oddany do użytku już w 2004 r.
Według projektu, na terenie 15- -hektarowego kompleksu Nowego Miasta mają się znaleźć obiekty handlowe, usługowe, biurowe, rozrywkowe, hotelowe i parkingowe. Całkowity koszt realizacji projektu szacowany jest na mniej więcej 750 mln USD. Inwestycję finansuje gmina Kraków, PKP, PKS oraz firma Tishman Speyer Properties Polska, która w 1998 r. wygrała przetarg na inwestora strategicznego Nowego Miasta.
— W ubiegłym roku przedstawiliśmy projekt Nowego Miasta na targach dla sieci handlowo-usługowych Mapic w Cannes. Tym projektem wzbudziliśmy wielkie zainteresowanie wśród światowych detalistów — zapewnia Katarzyna Deja, dyrektor marketingu Tishman Speyer Properties Polska.
Kto finansuje
Projekt ma na celu stworzenie ogromnego centrum o charakterze handlowym, usługowym i rozrywkowym.
Firma Tishman Speyer Properties dofinansuje także inwestycje komunikacyjne na tym obszarze. Według umowy miasto i PKP mają zmodernizować i przenieść do podziemi dworzec kolejowy, zbudować nowy dworzec autobusowy i usprawnić ciągi komunikacyjne w pobliżu nowego centrum.
— Władze miasta mają ponadto w planach przedłużenie nowej linii szybkiego tramwaju z główną stacją przesiadkową połączoną z Dworcem Głównym — dodaje Katarzyna Deja.
Plany są imponujące, ale w chwili obecnej data rozpoczęcia ich realizacji jest nieznana. Tishman musi się pospieszyć, jeżeli chce zakończyć pierwszy etap zgodnie z planami w 2004 r.
Kłopoty z gruntem
Właścicielem 95 proc. terenów, na których ma powstać Nowe Miasto, jest PKP. Tishman Speyer Properties Polska jeszcze nie odkupił ziemi, ponieważ ministerstwo skarbu i transportu nie wyraziły zgody na przeprowadzenie tej transakcji. Do tej pory nie wiadomo, kiedy takie pozwolenie zostanie wydane.
— Cały czas pracujemy nad projektem i staramy się o uzyskanie zgody na budowę, finalizujemy także kwestie prawne i własnościowe. Rozmawiamy z potencjalnymi najemcami na części komercyjne inwestycji Nowego Miasta. Do realizacji inwestycji przystąpimy natychmiast po zakończeniu procedur administracyjnych — zapewnia Katarzyna Deja.
Wyjaśnia, że trudności, jakie napotyka projekt, są spowodowane przede wszystkim jego nowatorstwem.
— Ostateczna decyzja dotycząca sprzedaży terenów pod kompleks należy do ministrów skarbu i transportu. Sadzę jednak, że jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania zgody na wykupienie tych terenów od PKP — zapewnia Katarzyna Deja.