Nie warto czekać z ESG

opublikowano: 08-11-2022, 17:07
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Czy polskie spółki, głównie giełdowe, mają już świadomość, że prędzej czy później będą miały obowiązek raportowania finansowego? Część tak, ale przed wieloma jeszcze długa droga.

Raportowanie finansowe dla każdej spółki na rynku regulowanym to niedaleka przyszłość. Działające poza giełdą zaczną raportować w odpowiedzi na oczekiwania kontrahentów. Natomiast jeśli chodzi o ESG, to wiele z nich nawet się do tego nie przymierza, a inne dopiero raczkują.

— Największe spółki giełdowe, czyli te, które dziś podlegają obowiązkom raportowania niefinansowego, są w większości świadome nadchodzącej dyrektywy CSRD i ESRS-ów [Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju — red.]. W przypadku pozostałych spółek giełdowych, czyli tych, które dziś nie raportują niefinansowo, a będą podlegały obowiązkom raportowania zagadnień zrównoważonego rozwoju, jest trochę inaczej. Większe zaczynają się tym interesować, mniejsze raczej nie, a trzeba pamiętać, że obowiązkiem raportowania będą objęte na rynku regulowanym niemal wszystkie spółki — nie tylko duże, ale też małe i średnie — mówi Piotr Biernacki, wiceprezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i członek Sustainability Reporting TEG (Technicznej Grupy Ekspertów ds. Raportowania Zrównoważonego Rozwoju) przy EFRAG, Europejskiej Grupie Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej.

Najgorzej sytuacja wygląda w przypadku spółek niegiełdowych. To najbardziej rozproszona grupa, która nie czerpie wiedzy o przepisach.

— Pojedyncze spółki z tej grupy wiedzą o nadchodzących zmianach, ale zdecydowana większość nie ma świadomości nowych przepisów — mówi Piotr Biernacki.

— Duża część spółek jest świadoma zmian w raportowaniu i jest na dobrej drodze do ich spełnienia. Nowe wymogi obejmą jednak także spółki dotychczas niepodlegające obowiązkowi raportowania niefinansowego i dla nich te obowiązki mogą być sporym zaskoczeniem. Rozbudowane standardy raportowania, które będą wprowadzane w ciągu dwóch lat, oraz kolejne wymogi, których będzie znacznie więcej, stanowią poważne wyzwanie. Znacznie większym wyzwaniem dla spółek jest jednak konieczność włączenia ESG do decyzji biznesowych i przyjęcia planów transformacji klimatycznej. Raport niefinansowy musi być spójny z raportem finansowym i działać jak naczynia połączone — mówiła Ilona Pieczyńska-Czerny, radca prawny PwC Polska, podczas spotkania pod hasłem „CSR i ESG. Kolejny krok dla firm, NGO i społeczeństwa”.

Krok w dobrym kierunku

Jest jednak szansa, że wkrótce sytuacja się poprawi. Piotr Biernacki uważa, że to, co się dzieje w ostatnim półroczu, można nazwać nie wzrostem, lecz eksplozją zainteresowania.

— Wiele spółek zaczyna planować uporządkowane, stopniowe przygotowanie do obowiązków, które obejmą je już za rok czy za dwa lata. To racjonalna decyzja, bo zorganizowanie odpowiedniej funkcji ESG w przedsiębiorstwie, przeprowadzenie badania istotności i wprowadzenie systemu monitoringu oraz konsolidacji danych to zadania, których nie da się przeprowadzić w mniej niż kilkanaście miesięcy — twierdzi Piotr Biernacki.

Potwierdza to opublikowany niedawno raport „Odpowiedzialny e-commerce” Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE), oparty na badaniach przeprowadzonych wśród polskich firm z branży e-commerce. Pojęcie zrównoważonego rozwoju znane jest 96 proc. badanych menedżerów. „Tu również nastąpił znaczny wzrost świadomości w stosunku do poprzedniej edycji badania, a więc września 2021 r., kiedy wiedzę o tym, czym jest zrównoważony rozwój deklarowało 76 proc. firm (+20 p.p.)” — napisali autorzy raportu.

W tym roku badani menedżerowie podali też własne, bardzo kompleksowe definicje zrównoważonego rozwoju, a po przedstawieniu im oficjalnej ocenili jej bliskość w firmach, w których działają, na 5,19 w skali 1-6. Rok wcześniej było to 4,84.

„Sporo menedżerów rozpoznaje pojęcia z zakresu odpowiedzialnego biznesu i widzi korzyść biznesową prowadzenia firmy w taki sposób. Większość przyznaje, że bycie odpowiedzialnym po prostu się opłaca” — mówi cytowana w raporcie IGE Anna Miazga, sustainability manager Accenture w Polsce.

Stawia również pytanie, dlaczego jeszcze nie wszystkie firmy mają plany, strategie, wyznaczone cele?

„Z naszych obserwacji i badań wynika, że dzisiaj główną blokadą nie jest pytanie, po co czy dlaczego wprowadzać zrównoważone rozwiązania, ale jak to zrobić? Jak zrozumieć swój wpływ, zbierać i analizować dane środowiskowe i społeczne, jak wprowadzać zmianę mądrze i efektywnie, ale też zgodnie ze strategią biznesową” — wyjaśnia Anna Miazga.

Weź udział w “ESG Forum”, 5 grudnia 2022 r., Warszawa >>

Nie tylko przepisy

Piotr Biernacki podkreśla, że spółki zaczynają zajmować się zrównoważonym rozwojem nie tylko dlatego, że nadchodzą nowe przepisy prawne. Większość robi to z powodu wymogów rynkowych lub zgłaszanych przez instytucje finansowe. Okazuje się, że nie da się sprzedać produktów bez określenia ich śladu węglowego albo bez procesów należytej staranności w odniesieniu do praw człowieka.

Przytacza wyniki ostatniej edycji badania CCA (Climate Crisis Awareness — Badanie Świadomości Klimatycznej Spółek) przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Spośród 150 największych spółek notowanych na GPW zagadnieniami związanymi ze zmianą klimatu na poziomie zarządu i/lub rady nadzorczej zarządza 16 proc.

— To niewielki odsetek spośród zaledwie 150 największych i najbardziej świadomych spółek w Polsce, choć dla porównania dodam, że rok temu było to tylko 6 proc. 43 proc. ma strategie — rok temu 38 proc., które uwzględniają zagadnienia zmiany klimatu, chociaż jedynie 24 proc. informuje o nich lub szczegółowo je opisuje w raportach. Sądzę, że w zdecydowanej większości spółek, zarówno mniejszych, jak też niegiełdowych, sytuacja jest gorsza. Ale, jak podkreśliłem wcześniej, dużo się zmienia i świadomość zarządów spółek dynamicznie rośnie — mówi Piotr Biernacki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

ZRÓWNOWAŻONY BIZNES
wspierają:

Santander Benefit Systems Bat Poland LPP Panattoni

Polecane