Nie wyrzucaj pieniędzy

EK
opublikowano: 16-02-2007, 00:00

Czy wybudowanie basenu firmowego lub opłacenie kursu językowego sprawi, że pracownicy będą wielbili pracodawcę? Niekoniecznie.

Czy wybudowanie basenu firmowego lub opłacenie kursu językowego sprawi, że pracownicy będą wielbili pracodawcę? Niekoniecznie.

— W większości wykupywanie pracownikom kuponów na basen przez firmę to zbędne „wisienki na torcie” — ostrzega Aleksander Drzewiecki, prezes firmy szkoleniowo-doradczej House of Skills.

Trudno stworzyć pakiet odpowiadający wszystkim, poza tym ludzie lubią spędzać czas prywatny poza firmą. Co więc powinien zrobić pracodawca, który chce zaproponować pracownikom jakieś udogodnienia?

1 Trzeba zacząć od zbadania poziomu satysfakcji i motywacji. Może się okazać, że lepiej wydać pieniądze na poprawę stylu zarządzania (szkolenia menedżerów), zmianę procedur lub przemyślane spotkania integracyjne.

2 Jeśli pracownicy są zadowoleni z warunków pracy, można rozważać zaproponowanie nagród. Kryterium wyboru powinna być jednak indywidualizacja, a nie opinia większości. Oferta musi być zróżnicowana: miłośnikom siatkówki można sponsorować salę gimnastyczną, pływania — basen, a tym, którzy mają aspiracje lingwistyczne — kurs chińskiego. Część i tak będzie wolała po prostu podwyżkę, którą wykorzysta według własnego uznania.

4Należy przeanalizować, jak zastosowanie motywatora wobec wybranej grupy może wpłynąć na demotywację innych, i rozważyć konsekwencje możliwych antagonizmów i frustracji.

5Koszty wielu bonusów są traktowane jako przychód pracownika, który musi odprowadzić od nich podatek dochodowy. Dlatego trzeba uważać, by dobre intencje pracodawcy nie pogorszyły sytuacji finansowej pracownika.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: EK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu