Nieliczni przedsiębiorcy korzystają z oferty MG

Ewa Bęczkowska
19-03-2001, 00:00

Nieliczni przedsiębiorcy korzystają z oferty MG

Według Ministertwa Gospodarki oferta dotycząca form wspierania eksportu jest rozbudowana. Innego zdania są natomiast ankietowani przez nas przedsiębiorcy. Najczęściej wykorzystują oni własne zasoby finansowe oraz dotychczas wypracowane kontakty na innych rynkach.

Marcin Szymczyk

kierownik produkcji — Konsmetal

Nasza firma bierze udział w wielu zagranicznych i krajowych imprezach targowych. W Niemczech są to przede wszystkim targi w Essen i Kolonii, w Polsce targi Securex i Meble w Poznaniu. Wszystkie nakłady na imprezy wystawiennicze są finansowane wyłącznie z budżetu firmy. Jedyną pomoc, jaką otrzymaliśmy ze strony Ministerstwa Gospodarki, było umieszczenie oferty naszej firmy w biuletynie informacyjnym skierowanym do firm niemieckich. Dodatkowo, podczas targów w Kolonii Ambasada RP zaproponowała nam swoją pomoc organizacyjną.

Anna Nowacka

kierownik Działu Eksportu — Opoczno

Otrzymujemy wiele propozycji dotyczących eksportu naszych wyrobów na rynki innych państw. Wybieramy te najciekawsze, gdzie wyroby znajdą nabywców.

Wielokrotnie korzystaliśmy z refundacji części kosztów poniesionych na organizację imprez targowo-wystawienniczych w ramach pomocy Ministerstwa Gospodarki, a także z pomocy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych — KUKE, dotyczącej ubezpieczeń kontraktów eksportowych.

Adam Żarnowski

dyrektor ds. leków pozarecepturowych — Pliva Kraków

Ze strony Ministerstwa Gospodarki spotkaliśmy się jedynie z propozycją refundacji imprez targowo-wystawienniczych, z których jednak nie korzystamy, bo są one przeznaczone głównie dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Pliva Kraków należy do grupy Pliva, a więc posiada własne przedstawicielstwa i delegatury w wielu krajach, które zapewniają firmie dostęp do innych rynków. Nasze wyroby znajdują jednak najczęściej odbiorców na Wschodzie oraz w grupie krajów nisko rozwiniętych. Wszystkie przedsięwzięcia promocyjne finansujemy z własnego budżetu.

Krystyna Krupa

członek zarządu, dyrektor handlowy —Forte

W tym roku po raz pierwszy, podczas spotkania w Krajowej Izbie Gospodarczej otrzymaliśmy broszurę informacyjną MG, poświęconą formom wspierania eksportu i możliwościom refundacji kosztów poniesionych przez polskich eksporterów. Do tej pory jedyną formą pomocy ze strony MG, z jaką się spotkaliśmy, była refundacja kosztów uczestnictwa w imprezach targowo-wystawienniczych. Jednak w większości dotyczy ona sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Do tej pory maksymalna kwota refundacji wynosiła 10 tys. zł, w roku 2001 została zwiększona o kolejne pięć. Jednak nadal jest ona znikoma przy cenach, jakie jesteśmy zmuszeni płacić za wynajem powierzchni wystawienniczej. Dla przykładu 1 mkw. powierzchni na targach w Moskwie kosztuje 300 USD (czyli około 1,2 tys. zł), a powierzchnia niezbędna do prezentacji naszych wyrobów to przynajmniej 60-70 mkw. A wynajem stoiska to zaledwie część naszych wydatków związanych z udziałem w targach.

Mimo że produkujemy wyroby będące strategiczną pozycją wśród polskich towarów eksportowych, to nie spotkaliśmy się z żadną formą pomocy ze strony Ministerstwa Gospodarki, z której moglibyśmy skorzystać. Tymczasem polski rynek jest w stanie wchłonąć jedynie 25 proc. produkcji krajowej. Pozostałe 75 proc. musi trafić na rynki innych państw.

Izabela Lachowska

Hoop

Nasza firma eksportuje zaledwie 1 proc. całej produkcji. Z tego wynika, że jesteśmy nastawieni głównie na rynek polski.

Na początku działalności eksportowaliśmy na rynki wscho- dnie, od czego odeszliśmy ze względu na obwarowania celne. Obecnie eksportujemy na rynek szwedzki, gdzie mamy własnego dystrybutora naszych produktów. Uczestniczymy w tamtejszych imprezach targowych i wspieramy działania szwedzkiego odbiorcy, promujące markę Hoop. Zapewniamy materiały reklamowe w postaci folderów i gadżetów przygotowanych specjalnie na rynek szwedzki. Jednocześnie obserwujemy zainteresowanie naszą marką na rynku niemieckim.

Nie spotkaliśmy się nigdy z konkretnymi propozycjami pomocy ze strony Ministerstwa Gospodarki we wspieraniu naszej działalności eksportowej.

Ewa Bęczkowska

e.beczkowska@pb.pl tel. (22) 611-62-17

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bęczkowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Nieliczni przedsiębiorcy korzystają z oferty MG