Liczba wystawców u naszego zachodniego sąsiada w ubiegłym roku spadła o 3-4 proc.
Największa potęga targowa na kontynencie europejskim próbuje wyjśc na prostą.
Po latach tłustych przyszły lata chude. Liczba wystawców niemieckich na imprezach organizowanych w zeszłym roku nad Renem spadła o 2 proc., zaś zagranicznych — aż o 5 proc. Również o 5 proc. zmniejszyła się powierzchnia wynajęta na targach w tym kraju. Ponadto stopniał odsetek zwiedzających — o 8-9 proc.
Odbicie za rok
— Swoje piętno na planach marketingowych wystawców niemieckich zostawił spadek eksportu. Odczuwalnej poprawy w branży można się spodziewać nie wcześniej niż w 2011 r. — wyjaśnia dr Peter Neven, dyrektor zarządzający AUMA — Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Targowego.
W kolejnych dwóch latach firmy niemieckie średnio planują wydać na udział w targach 345 tys. EUR (324 tys. USD), a więc tyle samo ile wydały w latach 2008-2009. Wydatki te spadły w stosunku do planów jakie firmy miały wcześniej. Wcześniej, w poprzednim badaniu dotyczącym planów wystawców na lata 2009-2010, kwoty planowane średnio wynosiły 386 tys. EUR. Kiedy jednak światowy kryzys na rynkach finansowych przemienił się w kryzys gospodarczy, przedsiębiorstwa niemieckie drastycznie zmniejszyły swoje budżety na udział w targach.
Kryzys nadal trwa, a mimo to niemiecki biznes patrzy w przyszłość z większym optymizmem. 27 proc. wystawców z Niemiec, ankietowanych pod koniec 2009 r. przez instytut TMS EMNID, deklarowało, że zwiększy wydatki na udział w targach w latach 2010-2011. Jedynie 19 proc. respondentów oświadczyło, że zamierza ograniczyć nakłady na ten cel. O wzroście wydatków mówiły przede wszystkim małe przedsiębiorstwa.
Dla elity i mas
Targi jako instrument bezpośredniej komunikacji biznesowej są wciąż wysoko oceniane. 83 proc. niemieckich przedsiębiorstw uznaje te imprezy za bardzo ważny lub ważny instrument miksu komunikacyjnego. W 2008 r. takiego zdania było 81 proc. pytanych. Jako jedyny bardziej skuteczny instrument uznano strony internetowe firm. Sprzedaż bezpośrednia uplasowała się na trzecim miejscu (76 proc.). Jako ważny uznawany jest także mailing bezpośredni — tak uważa 57 proc. uczestników sondażu.
Według Haralda Köttera, dyrektora zarządzającego FKM, instytucji zajmującej się audytem statystyk targowych, 60 proc. targów organizowanych obecnie w Niemczech to imprezy dóbr inwestycyjnych, 30 proc. — produktów konsumpcyjnych dla profesjonalnych zwiedzających. Pozostałe 10 proc. stanowią targi dóbr konsumpcyjnych dla szerokiej publiczności. Niemal połowa wystawców na targach w Niemczech to wystawcy krajowi.
Ranking targów wg liczby wystawców ogółem (2009)
Targi Miasto Liczba wystawow
BUDMA - Międzynarodowe Targi Budownictwa Poznań 1067
ITM POLSKA - Innowacje Technologie Maszyny Polska Poznań 766
TOUR SALON - Targi Regionów i Produktów Turystycznych Poznań 724
PLASTPOL - 13. Międzynarodowe Targi Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Kielce 642
ENERGETAB - 22. Międzynarodowe Energetyczne Targi Bielskie Bielsko-Biała 531
AUTOSTRADA-POLSKA - 15. Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Kielce 530
POLEKO - Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Poznań 517
13. Targi Książki w Krakowie Kraków 481
AMBERIF - 16. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Gdańsk 436
AGROTECH - 15. Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej Kielce 430
Pozostali zaudytowani 20395
Niezaudytowani 1279
Ogółem 27798