Niemieckie wsparcie Pesy

opublikowano: 25-06-2018, 22:00

Deutsche Bahn oraz przedstawiciele Sauerlandu pomagają polskiej spółce w produkcji linków. Ich dostawy może pokrzyżować blokowanie finansowania przez polskie banki

W październiku dwuczłonowe pociągi spalinowe link z Pesy mają wozić pasażerów DB Regio po niemieckich torach. Pod koniec maja spółka otrzymała ich dopuszczenie do eksploatacji. Teraz stara się o homologację dla składów trójczłonowych, które mają być przekazane DB Regio do marca 2019 r. Dostawa 71 pociągów, wartych ponad 1 mld zł, jest już opóźniona o dwa lata. W realizacji zamówienia Pesę wspierają niemieccy partnerzy. Krzysztof Sędzikowski, prezes polskiej spółki, twierdzi, że pomogli np. sfinansować zakup materiałów od kontrahentów, by usprawnić przebieg produkcji linków.

Pesa, którą kieruje Krzysztof Sędzikowski, jest jedynym polskim producentem, mającym homologację na niemieckim rynku. Realizacja kontraktów, dzięki którym ją zdobyła, przyczyniła się jednak do kłopotów finansowych spółki.
Wyświetl galerię [1/2]

PYRRUSOWE ZWYCIĘSTWO?:

Pesa, którą kieruje Krzysztof Sędzikowski, jest jedynym polskim producentem, mającym homologację na niemieckim rynku. Realizacja kontraktów, dzięki którym ją zdobyła, przyczyniła się jednak do kłopotów finansowych spółki. Fot. Marek Wiśniewski

Wspólny interes

DB Regio zależy na szybkiej dostawie polskich pojazdów, bo cierpliwość zaczęli tracić przedstawiciele regionu Sauerland, w którym składy Pesy mają wozić pasażerów niemieckiego przewoźnika. Opóźnienia w dostawie pociągów zmuszają go do podstawiania składów zastępczych. Kilka tygodni temu do „PB” dotarły sygnały, że organizatorzy przewozów z Sauerlandu mają tego dość i chcą poszukać nowego przewoźnika, dysponującego nowoczesnym taborem.

— Istniało takie ryzyko. Jednak tuż przed otrzymaniem przez Pesę niemieckiej homologacji przedstawiciele Sauerlandu odwiedzili zakład w Bydgoszczy, by sprawdzić zaawansowanie realizacji kontraktu. Docenili przyśpieszenie prac i kontrakty dotyczące dostawy linków pozostają w mocy — podkreśla Krzysztof Sędzikowski.

Brak pieniędzy

Jest jednak problem — produkcja pojazdów znów zaczyna się opóźniać i rośnie ryzyko niedotrzymania bieżących terminów dostaw. To m.in. skutek problemów z pozyskaniem przez spółkę finansowania od polskich banków. Kilka miesięcy temu Pesa dostała 200 mln zł pożyczki od konsorcjum bankowego, w którym pierwsze skrzypce grają PKO BP oraz Pekao. Banki postawiły jednak warunek — Pesa musi znaleźć inwestora. Wybrała ofertę Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), z którym uzgodniła już warunki transakcji i pozyskania 300 mln zł kapitału. Paweł Borys, prezes PFR, mówił jednak „PB”, że finał umowy wejścia do Pesy nastąpi dopiero wówczas, gdy uzgodni ona warunki bieżącego finansowania z bankami i ubezpieczycielami. Wyznaczono wiele terminów podpisania porozumienia, ale żadnego nie udało się dotrzymać.

— Spółka oczekuje szybkiego zawarcia umów pomiędzy PRF, udziałowcami i bankami, bo wtedy otrzyma finansowanie niezbędne do realizacji kontraktów — twierdzi Krzysztof Sędzikowski.

Czy i na jakich warunkach banki zabezpieczą finansowanie Pesy?

— Bank nie udziela informacji na temat swoich klientów, ponieważ zgodnie z ustawą Prawo bankowe obowiązuje nas tajemnica bankowa. Wszystkie ekspozycje kredytowe i gwarancyjne względem klientów banku komercyjnego, takiego jak PKO BP, są podejmowane na podstawie rachunku ekonomicznego, zgodnie z obowiązującym prawem oraz regulacjami wewnętrznymi. Ma to odzwierciedlenie w wynikach finansowych banku. Na koniec I kw. 2018 r. wskaźnik tzw. kredytów zagrożonych wyniósł zaledwie 5,4 proc., a koszt ryzyka — 0,69 proc. Konsekwentna poprawa wskaźników ryzyka, przy jednoczesnym wzroście portfela kredytowego, jest efektem długofalowej polityki ostrożnego zarządzania ryzykiem kredytowym oraz ścisłego monitoringu portfela należności — twierdzi Aneta Styrnik-Chaber, kierownik zespołu prasowego PKO BP.

Podobnie twierdzi Pekao.

— Ze względu na przepisy prawa bankowego, informujemy, że banki nie mogą udzielać informacji dotyczących potencjalnych i obecnych klientów. Wnioski o finansowanie kierowane do Pekao są rozpatrywane zgodnie z obowiązującymi w banku procedurami i ewentualne kredyty udzielane są na zasadach rynkowych. Pekao wspiera działania zmierzające do wzmocnienia i rozwoju polskiej gospodarki — twierdzi biuro prasowe banku.

„Gazeta Wyborcza” napisała, że instytucje finansowe, m.in. Pekao, obawiają się, że restrukturyzacja bydgoskiej spółki się nie powiedzie, a za opóźnienia w realizacji niemieckiego kontraktu firma zapłaci słone kary.

— Od przyjęcia funkcji prezesa Pesy wielokrotnie podkreślałem, że kontrakt niemiecki jest kluczowy, a jego niepowodzenie może spowodować poważne problemy spółki. Poprawiliśmy jednak zarządzanie nim i otrzymaliśmy homologację, więc ryzyko niewykonania dostaw spadło. Utworzyliśmy rezerwy związane z realizacją niemieckiego kontraktu oraz ewentualnymi karami dla kontrahenta — mówi Krzysztof Sędzikowski.

Obciążyły one ubiegłoroczny bilans. Spółka liczy, że dzięki planowanym w najbliższych miesiącach dostawom odzyska pieniądze zaangażowane w produkcję linków na niemiecki rynek.

Polski rynek

Tej gotówki Pesa potrzebuje równie pilnie, jak finansowania od banków i ubezpieczycieli.

— Mamy portfel zamówień wart około 3 mld zł. Oprócz dostaw do Niemiec musimy także wykonać projekty ważne dla polskich pasażerów, m.in. sfinalizować kontrakt na dostawy pojazdów na Śląsk, lokomotyw dla PKP Cargo oraz modernizacji wagonów dla PKP Intercity — mówi prezes.

Ostatni kontrakt dofinansuje Komisja Europejska, więc jeśli Pesie nie uda się go wykonać, polski przewoźnik może stracić unijną dotację. Ma on także duże problemy z dostępnością taboru, więc pilnie potrzebuje odnowionych wagonów. Restrukturyzacja Pesy jest ważna więc nie tylko dla jej pracowników, kontrahentów i PFR, ale także dla klientów i rządu.

Negatywne skutki ewentualnej upadłości dostrzegają nawet konkurenci Pesy. Jej niekontrolowane bankructwo zaburzyłoby serwisowanie już eksploatowanych pojazdów, co w czarnym scenariuszu mogłoby spowodować paraliż komunikacyjny państwa.

Biznes i polityka

Finalizacja niemieckiego kontraktu nie jest jedynym wyzwaniem dla Pesy. Kilka lat temu spółka realizowała kontrakt na dostawę pociągów dart dla PKP Intercity. Nie dotrzymała terminu, więc grozi jej kara. Roszczenia mogą też zgłosić Koleje Śląskie, w związku z nieterminową realizacją kontraktu na pojazdy Elf2.

Liczne kłopoty mogą zniechęcać instytucje finansowe do współpracy z bydgoską spółką. Do „PB” docierają również sygnały, że państwowym bankom trudno się porozumieć, bo ich zarządy są związane z różnymi frakcjami politycznymi Prawa i Sprawiedliwości, które się zwalczają. W tej politycznej walce Pesa staje się orężem. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA - Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej

Wspólny interes

Niemieccy kontrahenci, jeśli zamawiają jakiś produkt, zazwyczaj kontrolują dostawców, a w razie problemów z realizacją starają się pomóc partnerowi. Wiedzą, że zarówno klient, jak i dostawca mają wspólny interes, którym jest wykonanie zamówienia. Dlatego DB od dawna stara się wspierać Pesę, by wyprodukowała linki.

Koło historii

W poprzedniej perspektywie unijnej Pesa podjęła się realizacji wielu umów, którym nie podołała. W restrukturyzację postanowił zaangażować się Państwowy Fundusz Rozwoju, chcący przejąć kontrolę na spółką.

Kilkanaście lat temu podobny problem miała Stocznia Szczecińska. Podjęła się wykonania kontraktu na statki do przewozu chemikaliów, którego nie była w stanie wykonać. Spółkę miała wesprzeć Agencja Rozwoju Przemysłu, ale rozmowy restrukturyzacyjnie przedłużały stacje. Agencja postanowiła przejąć stocznię w Szczecinie, a następnie także w Gdyni i Gdańsku. Długotrwałe podejmowanie decyzji restrukturyzacyjnych przez rządową agencję przyczyniło się do tego, że żaden z licznych stoczniowych programów naprawczych nie został wykonany.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Niemieckie wsparcie Pesy