Gdzie powstanie gazoport, w Gdańsku czy Świnoujściu, zastanawiamy się od miesięcy. Na pytanie odpowie tzw. studium wykonalności.
Studium Wykonalności i Założeń Techniczno-Ekonomicznych Importu Skroplonego Gazu Ziemnego (LNG), rozstrzygające m.in. kwestię lokalizacji morskiego terminalu gazowego, miało być gotowe do końca października. Na razie opracowujące je konsorcjum przekazało Polskiemu Górnictwu Naftowemu i Gazownictwu (PGNiG) w Warszawie pierwszy raport. Analizują go specjaliści z PGNiG.
Plotki
Zdaniem Małgorzaty Polkowskiej z departamentu komunikacji i relacji inwestorskich PGNiG jeszcze w tym roku poznamy rezultaty studium lokalizacji gazoportu na polskim wybrzeżu. Na razie przygotowywanie ostatecznego studium przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Wykonano już dużą część prac, ale oficjalnie nie ma wskazań, komu bliżej do gazoportu. Natomiast nieoficjalnie mówi się, że powstanie on w Porcie Gdańskim, bo bez względu na studium i tak ostateczną decyzję co do lokalizacji podejmie rząd. Świnoujście na otarcie łez ma dostać tunel łączący wyspę Uznam z lądem.
— Decyzje dotyczące lokalizacji gazoportu zapadną w najbliższym czasie. Mam nadzieję, że rekomendacje przedłożone rządowi wskażą właśnie na Gdańsk, dlatego już teraz podejmujemy działania, które wyeliminują element zaskoczenia w przypadku korzystnych dla Gdańska decyzji. Przede wszystkim porządkujemy sprawy związane z gruntami, na których ma być zlokalizowany terminal. Korzystamy przy tym z doświadczeń portów w Walencji czy Marsylii — mówi Robert Szaj, członek zarządu gdańskiego portu.
Świnoujście gotowe
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSŚ) od miesięcy prowadzi prace przygotowawcze do inwestycji.
— Port Szczecin i Świnoujście jest gotowy do podjęcia inwestycji związanej z budową gazoportu. Znaczna część prac związanych z przygotowaniem do niej jest już zaawansowana. Mamy wydzielony teren o powierzchni około 40 ha, a więc znacznie przekraczający potrzeby przyszłej inwestycji. Rada Miasta Świnoujścia podjęła uchwałę akceptującą lokalizację budowy na wskazanym terenie. Wspólnie z władzami miasta, regionu, przedstawicielami największych firm oraz naukowcami powołaliśmy zespół, który opracował koncepcję lokalizacji gazoportu w Świnoujściu. W opracowaniu ujęto uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, a także przeanalizowano warunki bezpieczeństwa dostaw — przekonuje Janusz Catewicz, prezes ZMPSŚ.
Zwolennicy lokalizacji gazoportu w Świnoujściu przytaczają jeszcze jeden argument ekonomiczny — województwo zachodniopomorskie należy do największych odbiorców gazu w Polsce (ponad 8 proc. krajowego zużycia). Zużywa się tam około 1,1 mld m sześc. gazu, a prognozy mówią o blisko 2 mld m sześc. Dzieje się tak za sprawą tak poważnych odbiorców gazu jak Zakłady Chemiczne Police oraz Zespół Elektrowni Dolna Odra.