Nievatowcy pytają o „fakturę VAT”

opublikowano: 14-01-2013, 08:00

Faktura VAT nie musi się tak nazywać, ale może. Jeśli podatnik nie chce skrótu VAT, nie musi go używać — wyjaśnia resort finansów.

Faktura wystawiania przez przedsiębiorcę podlegającego podatkowi od towarów i usług (VAT) nie ma żadnego oficjalnego wzoru. Można na niej napisać w zasadzie wszystko, co jej wystawca uzna za konieczne w związku z finalizowaną transakcją. Pod warunkiem że znajdą się na niej informacje, wymagane prawem. W tym roku wprowadzono wiele uproszczeń, w tym np. zrezygnowano z obowiązkowego skrótu VAT przy nazwie tego dokumentu. I okazało się, że to dla części podatników stanowi problem.

Czytelnicy „Pulsu Biznesu” pytają: który dokument jest prawidłowy — ten ze skrótem VAT, czy nie? Pojawia się także dylemat, czy tzw. podatnicy VAT zwolnieni, którzy od 2013 r. także mają prawo wystawiać faktury, powinni je oznaczać jako „faktura VAT”, czy tylko „faktura”, skoro nie są vatowcami.

Otrzymaliśmy w tej sprawie wyjaśnienie Ministerstwa Finansów (MF). Wskazano w nim na nowe brzmienie par. 4 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Natomiast według par. 4 ust. 2 tego rozporządzenia od 1 stycznia 2013 r. dokument ten mogą również wystawiać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT zwolnieni. Równocześnie podatnicy ci nie są pozbawieni możliwości wystawiania rachunków na podstawie Ordynacji podatkowej, które zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem fakturowym nadal są uznawane za faktury.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W efekcie wprowadzonych od 1 stycznia 2013 r. zmian zarejestrowany podatnik VAT zwolniony może dokonać wyboru, czy udokumentować daną transakcję fakturą, na nowych zasadach wprowadzonych od 2013 r., czy też rachunkiem, na zasadach unormowanych przepisami Ordynacji podatkowej — informuje Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy ministra finansów. Treść faktury musi natomiast spełniać wymagania par. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia fakturowego.

(...)

Obowiązkowe nowe oznaczenia

Przy sporządzaniu faktur nie nanosi się już określeń: Faktura VAT-MP, Faktura VAT marża, a także informacji, że podatek rozlicza nabywca faktury.

Obowiązkowe jest natomiast, zależnie od konkretnej sytuacji, umieszczanie takich wyrazów, jak:

  • metoda kasowa — zamiast dotychczasowego oznaczenia „Faktura VAT-MP”,
  • samofakturowanie,
  • procedura marży dla biur podróży — zamiast „Faktura VAT marża” bądź odesłania do art. 119 ustawy o VAT lub art. 306 dyrektywy 2006/112/WE,
  • procedura marży — towary używane, procedura marży — dzieła sztuki lub procedura marży — przedmioty kolekcjonerskie i antyki — zamiast „Faktura VAT marża” lub odesłania do art. 120 ustawy o VAT bądź art. 313 dyrektywy,
  • odwrotne obciążenie — może być stosowane jako jedyne z dotychczasowych trzech oznaczeń dla tego rodzaju transakcji.

Kliknij, by przeczytać cały artykuł >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane