Niewielka poprawa nastrojów niemieckich konsumentów

Tadeusz Stasiuk, MarketWatch
opublikowano: 2024-02-27 08:45

W oszacowaniu na marzec 2024 r. odnotowano nieznaczną poprawę nastrojów wśród niemieckich konsumentów. Obrazujący je indeks odbił z 11-to miesięcznego minimum, nadal jednak pozostając głęboko w ujemnym terytorium.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez instytut GfK wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł do -29,0 pkt z -29,6 pkt w lutym, kiedy to zszedł do najniższego poziomu od marca 2023 r.

Odczyt okazał się zgodny z medianą prognoz ekonomistów.

Oczekiwania dotyczące dochodów osiągnęły najwyższy poziom od lutego 2022 r. (-4,8 pkt. wobec -20,0 w lutym), podczas gdy skłonność do zakupów osłabła do -15,0 pkt z -14,8 pkt miesiąc wcześniej. Niewiele się zmieniły perspektywy gospodarcze (-6,4 wobec -6,6 pkt).

Tymczasem skłonność do oszczędzania osiągnęła najwyższy poziom od czerwca 2008 roku (17,4 pkt rosnąc z 14,0 pkt w lutym).

„Ostatnio perspektywy niemieckiej gospodarki stają się coraz bardziej pesymistyczne” – powiedział Rolf Bürkl, ekspert ds. konsumentów w NIM. Dodał, że nie należy oczekiwać szybkiego ożywienia aktywności konsumenckiej w obliczu wyższych cen i słabszych prognoz gospodarczych w tym roku.