Nim raportowanie będzie obowiązkowe

opublikowano: 16-01-2015, 00:00

Publikacja przez giełdowe spółki raportów o zarządzaniu ryzykiem klimatycznym to dobry sprawdzian przed wejściem w życie dyrektywy UE.

Decyzją Rady Unii Europejskiej od 2018 r. spółki działające na terenie państw członkowskich i zatrudniające więcej niż 500 osób będą musiały ujawniać dane pozafinansowe. Oznacza to m.in. konieczność opisywania prospołecznych i proekologicznych działań firm.

Zajmowanie się sprawami środowiskowymi stwarza wiele okazji dla firm, które chcą poprawić efektywność — przekonuje Piotr Piela z EY.
Zobacz więcej

PODWÓJNY ZYSK:

Zajmowanie się sprawami środowiskowymi stwarza wiele okazji dla firm, które chcą poprawić efektywność — przekonuje Piotr Piela z EY. Marek Wiśniewski

— Zmiany środowiskowe — ocieplanie się klimatu, malejące zasoby wody pitnej czy zmniejszanie się powierzchni lasów — coraz bardziej wpływają na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wiele z nich, szczególnie w Europie Zachodniej i USA, zaczęło już dostrzegać korzyści z profesjonalnego zarządzania sprawami środowiskowymi. Sprawa ta nabiera szczególnego znaczenia dla spółek notowanych na giełdzie — twierdzi Paul Simpson, prezes CDP, międzynarodowej organizacji pozarządowej.

CDP wraz z firmą doradczą EY przebadały, jaki wpływ na środowisko wywierają spółki giełdowe z Europy Środkowej i Wschodniej i jakie metody stosują, by go ograniczyć. Co równie ważne — jakie korzyści im to przynosi.

— CDP zrzesza 767 inwestorów instytucjonalnych zarządzających łącznie aktywami o wartości 92 bilionów dolarów. Domagają się oni od spółek publicznych mierzenia i raportowania wpływu zmian klimatycznych na działalność biznesową. Uważamy, że to czas, aby te najwyższe standardy stały się powszechne także w Polsce, czyli na największym rynku kapitałowym w tej części Europy — dodaje Paul Simpson.

Zaproszenie do udziału w badaniu CDP i EY wysłały do 100 największych giełdowych spółek Europy Środkowej i Wschodniej. Zgodę wyraziło 14. To znacznie mniej niż na zachodzie kontynentu, gdzie w podobnym badaniu bierze udział 50-60 proc. spółek. Firmy, które wyraziły chęć udziału w badaniu, wypełniały formularz dotyczący ich wpływu na środowisko i metod, jakie stosując, by go ograniczyć.

— Wprowadzenie ustandaryzowanego kwestionariusza znacznie ułatwiło nam porównywanie danych — wyjaśnia Joanna Wis, dyrektor CDP na Europę Środkową i Wschodnią. Do najważniejszych wniosków, do jakich doszli autorzy raportu „Zarządzanie ryzykiem klimatycznym i jego wpływ na postrzeganie spółki przez inwestorów i analityków”, należy spostrzeżenie, że w przebadanych spółkach dominuje przeświadczenie o ogromnym znaczeniu zarządzania środowiskiem. Wszystkie firmy uczestniczące w sondażu mają stanowisko menedżera odpowiedzialnego za kwestie środowiskowe.

— 77 proc. badanych stosuje różne chwyty, które mają zachęcać pracowników do zaangażowania w zarządzanie sprawami klimatycznymi poza ich obowiązkami służbowymi. Są to zachęty finansowe, uznaniowe i inne — opowiada Kamil Baj, menedżer w EY, jeden z autorów raportu. Zarządzanie ryzykiem środowiskowym wpływa na postrzeganie spółki przez inwestorów i analityków — to inny ważny wniosek płynących z raportu.

— Inwestorzy zdają sobie sprawę z tego, że zajmowanie się sprawami środowiskowymi stwarza wiele okazji dla firm, które chcą poprawić efektywność, co może się przyczynić do zwiększenia ich przychodów i spadku kosztów działalności — uważa Piotr Piela, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w EY.

Przykłaem może być ING, gdzie zwiększenie liczbę wideo— i telekonferencji, aby zmniejszyć ilość podróży, a co za tym idzie, emisję CO 2. W rok firma zaoszczędziła dzięki temu 4,6 mln euro. Natomiast Accor Hotels dzięki wykorzystywaniu alternatywnych źródeł energii (kolektorów słonecznych) zaoszczędził 828 tys. euro. Autorzy raportu planują kolejną edycję w 2015 r. Liczą, że tym razem skuszą do udziału więcej spółek.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu