Niska cena sugeruje zakup akcji Agory

Michał Śliwiński
13-02-2001, 00:00

Niska cena sugeruje zakup akcji Agory

Papiery największej spółki medialnej na GPW, warszawskiej Agory, znajdują się w silnym trendzie spadkowym, który zepchnął kurs jej akcji do poziomu z początku stycznia 2000 roku. Wtedy kurs spółki dopiero rozpoczynał wędrówkę w górę, która ostatecznie doprowadziła wartość akcji Agory do 180 zł. Prawdopodobieństwo powtórzenia tej sytuacji, mimo dobrych wyników firmy, jest jednak znikome. Z drugiej jednak strony, tak niska obecnie wycena papierów spółki skłaniać może do zainteresowania się nimi w ujęciu inwestycyjnym. Szczególnie że przy wzrastających zyskach wskaźnik cena/zysk jest dla spółki taki sam jak w grudniu 1999 roku. Wtedy jednak walory walory spółki kosztowały niecałe 50 zł.

Wstępne wyniki za rok 2000 wskazują, że przychody ze sprzedaży spółki wyniosły 816 mln zł, zaś zysk netto 143 mln zł.

Flagowy produkt Agory, jakim jest „Gazeta Wyborcza”, wypracowuje ogromną część przychodów dla giełdowej spółki, sama sprzedaż ogłoszeń stanowi ponad 70 proc. przychodów przedsiębiorstwa. Rok 2000 z powodu wyższej inflacji i niższego popytu wewnętrznego nie był jednak dobry dla branży reklamowej. Branża ta jest bardzo czuła na najmniejsze spowolnienie wzrostu gospodarczego, co wpływa w istotny sposób na osiągane przychody ze sprzedaży reklam, głównie radiowych i telewizyjnych. Mimo to po wstępnych wynikach Agory widać, że spółka wartościowo zyskała kilkanaście procent na sprzedaży ogłoszeń w stosunku do 1999 roku.

„Gazeta Wyborcza” ma silną i ustabilizowaną pozycję na rynku warszawskim i krajowym, a jej udział wynosi około 64 i 84 proc. Wzrasta również jej udział w pozostałych rynkach lokalnych — około 25 proc. Łączna sprzedaż gazety wynosi około 500 tys. egzemplarzy dziennie i w strukturze przychodów wpływy z jej sprzedaży stanowią blisko 20 proc.

Kolejną działalnością, z którą zarządzający Agory wiążą przyszłość firmy, jest rozwój portalu internetowego — gazeta.pl. Zadeklarowana kwota na rozwój tego projektu wynosi 50 mln zł. Agora inwestuje również w radio i telewizję. Spółka ma grupę 13 rozgłośni radiowych, co daje 10-proc. udział w krajowym rynku. Firma posiada również 29,2-proc. udział w radiu TOK FM. Ostatnia medialna noga Agory to telewizja, firma posiada 12,2- -proc. udział w spółce będącej właścicielem Canalu+ oraz Cyfry+.

Spółka stara się ograniczać koszty poprzez zwiększanie udziału druku „Gazety Wyborczej” we własnym zakresie. W tym celu Agora otwiera nowe drukarnie.

Jak można wnioskować z wyników finansowych Agory, jej działalność odznacza się wysoką rentownością. Rentowność sprzedaży netto oscyluje wokół 20 proc. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku ROA. Z kolei ROE wynosi 17 proc. Spółka posiada bardzo bezpieczne wskaźniki zadłużenia. Zobowiązania ogółem stanowią 18 proc. aktywów ogółem, dźwignia finansowa mierzona stosunkiem aktywów do kapitału własnego wynosi 1,27.

Akcje Agory odznaczają się sporym ryzykiem inwestycyjnym, bowiem beta dla tych walorów wynosi 1,98. Potwierdza to nawet analiza kursu walorów Agory. Przy wzroście całego rynku spółka zyskała znacznie więcej od indeksu, natomiast co się dzieje przy spadku możemy zaobserwować teraz, kiedy walory spółki są w grupie firm tracących znacznie mocniej od WIG-u. Od początku roku ich wartość zmniejszyła się o 25 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Śliwiński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Niska cena sugeruje zakup akcji Agory