Niski popyt uderzył w Elzab

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2000-02-08 00:00

Niski popyt uderzył w Elzab

SILNA POZYCJA: Mimo problemów z niższym popytem i wzrostem konkurencji kierowany przez Jerzego Biernata Elzab zachowuje wciąż dominującą pozycję na rynku urządzeń fiskalnych. fot. ARC

Z przesłanych do GUS danych wynika, że miniony rok zabrzański Elzab nie może zaliczyć do udanych. Potwierdzają one wcześniejsze doniesienia, mówiące o znacznym ograniczeniu popytu na podstawowy wyrób spółki — kasy fiskalne.

W okresie styczeń-grudzień 1999 roku Elzab uzyskał przychody ze sprzedaży w kwocie 73,08 mln zł. Rok wcześniej sprzedaż osiągnęła pułap 94 mln zł. Co prawda, pomiędzy rzeczywistym raportem a danymi dla GUS występują rozbieżności, niemniej jednak można wyróżnić obowiązującą tendencję. W minionym roku zmniejszyła się także gwałtownie rentowność, co zaowocowało spadkiem zysków na wszystkich poziomach działalności. W przypadku zysku operacyjnego jego wartość obniżyła się w stosunku do roku 1998 blisko o 70 proc. i wyniosła 4,48 mln zł. Na poziomie netto wynik spółki był gorszy od tego sprzed dwóch lat także o 70 proc. Na koniec grudnia 1999 roku w kasie spółki pozostało 2,61 mln zł (w 1998 r. było to 7,9 mln zł).

Spółka widząc problemy ze sprzedażą dwukrotnie zmieniała w zeszłym roku prognozę wyników finansowych. Ostatnie szacunki, jakie zostały opublikowane na początku grudnia zeszłego roku, mówiły o przychodach wysokości 73,0 mln zł i zysku netto w kwocie 2,58 mln zł. Są to więc wartości zbliżone do podanych do GUS. Pierwotna prognoza, przedstawiona w lutym 1999 roku, okazała się zbyt ambitna. Spółka założyła, że spodziewany wzrost popytu umożliwi jej wypracowanie przychodów na poziomie 112 mln zł i zysku netto wysokości 8,53 mln zł. Jednak niejasności związane z przepisami dotyczącymi kas fiskalnych zahamowały popyt, a dodatkowo wzrost konkurencji doprowadził do zwiększenia kosztów ponoszonych na reklamę. Zmusiło to Elzab do zmiany prognoz i strategii. Zgodnie z ostatnimi doniesieniami, zabrzańska firma rozszerzać będzie stopniowo swoją ofertę i wyjdzie z produktami na rynki zagraniczne. Szczególne nadzieje wiązane są ze wzrostem sprzedaży w Niemczech.