Norweski Kongsberg rozpędza się w Polsce

MAG
opublikowano: 2012-04-16 00:00

Dostawca firm motoryzacyjnych, który w Pruszkowie ma 1100 pracowników, rozważa budowę fabryki.

Chociaż Warszawa nie jest zagłębiem branży motoryzacyjnej, to wiele się tu ostatnio dzieje. Rząd intensywnie szuka inwestora do FSO, a w podstołecznym Pruszkowie rośnie Kongsberg Automotive. Norwegowie, którzy produkują części dla firm samochodowych, w wynajmowanej hali zatrudniają już 1100 osób.

Wstępny etap

— Firma ma duże zamówienia i rozważa budowę zakładu. Nie znalazła jeszcze lokalizacji, nie ma szczegółów dotyczących parametrów inwestycji, rozważa wejście do specjalnej strefy ekonomicznej. Zaoferowałem, że jeśli firma będzie szukać działki, pomożemy ją znaleźć. Szef polskiego oddziału zapewnia, że to odległe plany i na pewno nie przeniesie się z Pruszkowa, bo jest bardzo zadowolona z działalności w naszym mieście — mówi Andrzej Kurzela, wiceprezydent Pruszkowa. W Pruszkowie działa już Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna (ŁSSE).

— Jeśli tylko będzie zainteresowanie ze strony inwestora, wyjdziemy mu naprzeciw — mówi Marcin Kwintkiewicz z ŁSSE.

Sama firma milczy na temat fabryki.

— Nie potwierdzam — tak na pytania o plany odpowiada Hans Jørgen Mørland z biura pasowego Kongsberg Automotive. Na początku tego roku notowany na norweskiej giełdzie Kongsberg Automotive Holding podpisał umowę pożyczki z bankami DNB i Nordea wysokości 400 mln EUR.

1 z 35

Zakład w Pruszkowie to — obok słowackiej — jedna z dwóch największych w Europie fabryk firmy. Do Pruszkowa trafiają kolejne zlecenia. W lipcu 2011 r. firma poinformowała, że przenosi tu produkcję z zakładu w Wielkiej Brytanii, z którego zwolni 138 osób. Jesienią ubiegłego roku zapowiedziała natomiast, że od 2013 r. będzie w Pruszkowie produkować maty grzewcze. Zamówienie na nie opiewa na 13 mln EUR.

— W Polsce produkujemy głównie systemy i komponenty do siedzeń samochodowych, jak zagłówki czy ogrzewacze do siedzeń — mówi Hans Jørgen Mørland. Koncern Kongsberg Automotive na świecie projektuje i produkuje dźwignie zmiany biegów, mechanizmy wspomagania sprzęgła, podgrzewane siedzenia, systemy kontroli ruchu i inne komponenty. Norweska firma ma 35 zakładów w 20 krajach i zatrudnia 11 tys. osób.

999

mln EUR Takie były przychody Kongsberg Automotive w 2011 r.