Nowa kadencja znacznie twardsza

opublikowano: 24-09-2019, 22:00

Parlament Europejski (PE) IX kadencji 2019-24 jest gruntownie odnowiony personalnie, ale merytorycznie podkreśla ciągłość prac z VIII kadencji 2014-19.

W naszym Sejmie wszystko (poza wniesionymi obywatelskimi projektami ustaw) co nieukończone, trafi w październiku do kosza, natomiast w Brukseli/Strasburgu projekty legislacyjne w różnych fazach zaawansowania zostały odkurzone i są kontynuowane. Jest to logiczne i zasadne choćby dlatego, że równorzędna druga izba prawodawcza — czyli obradująca w dziesięciu mutacjach branżowych ministerialna Rada Unii Europejskiej (RUE) — w ogóle nie ma kadencji. Wymiana jej członków z poszczególnych państw trwa przecież bez przerwy.

We wtorek jeden z nieukończonych tematów wznowiła Komisja Transportu i Turystyki PE, czyli TRAN. Niestety dla polskiej branży transportowej — przegłosowano stanowisko w sprawie pakietu mobilności, przewidujące m.in. objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników. Otworzyło to drogę do negocjowania tych regulacji w tzw. trilogu — między sprawozdawcami PE, wspomnianą ministerialną RUE oraz Komisją Europejską (KE), która w 2018 r. zainicjowała pakiet. Przypomnę, że pod koniec VIII kadencji dzięki staraniom m.in. polskich europosłów ze wszystkich partii, udało się przeprowadzić skuteczne działania opóźniające i zatrzymać stanowisko ówczesnego składu TRAN. Obecnie podjęta została desperacka próba… zwrotu projektu do KE, ale nie miała szans. Potwierdziły to wyniki komisyjnych głosowań nad pakietem, obejmującym trzy sprawozdania.

Dotyczące tzw. kabotażu przeszło 30:14, przy 2 wstrzymujących się, w sprawie delegowania — 28:16, przy 3 wstrzymujących się, regulujące odpoczynek kierowców — 30:15, przy 2 wstrzymujących się. Wyniki są bezwzględne i potwierdzają, że ukształtowała się w obecnym PE większość znacznie twardsza niż poprzednio. Notabene wypada przypomnieć grupkę państw, które w grudniu 2018 r. usiłowały zmontować tzw. mniejszość blokującą wobec pakietu już na poziomie RUE: Polska, Węgry, Litwa, Łotwa, Bułgaria, Chorwacja, Belgia, Irlandia i Malta. Skład rzeczywiście egzotyczny, udziałowcy z różnych stron UE mają jakieś interesy. Kolejny raz potwierdził się brak spójności Grupy Wyszehradzkiej, która w ważnych unijnych sprawach najczęściej potwierdza fikcyjność rzekomo zwartego bytu.

Wspomniana dziewiątka rządów podkreśla protekcjonistyczny charakter pakietu mobilności. Przyjęcie nowej regulacji ostro forsują natomiast takie kraje, jak Niemcy i Francja, przez których terytoria jeżdżą tysiącami pojazdów np. przewoźnicy polscy. Po porażce na forum TRAN nasi europosłowie łudzą się, że niektóre przepisy szczególnie niekorzystne dla polskich firm uda się wykreślić w trilogu. Należy do nich np. konieczność powrotu ciężarówki co cztery tygodnie do macierzystego państwa, a także obowiązek stosowania wobec pracownika regulacji tego kraju, w którym wykonuje on większość swoich obowiązków. Generalnie jednak perspektywy na korekty rekomendowanych przez TRAN ustaleń są raczej marne. Najbardziej prawdopodobny jest powrót pakietu do finalnego głosowania PE z przepisami oznaczającymi skokowy wzrost kosztów dla polskich firm, które od naszej akcesji do UE zdobywają swoją konkurencyjnością autostrady w twardym jądrze.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu