- Inauguracja dworca w Katowicach, stanowiącego wzorzec zintegrowanego centrum komunikacyjnego, jest symbolem sukcesu, który był możliwy do zrealizowania, dzięki współpracy władz miasta, PKP. i inwestora prywatnego. Chcielibyśmy powtórzyć taki sukces w Olsztynie. To jedno z ostatnich dużych miast w Polce, gdzie dworzec zamiast stanowić wizytówkę miasta straszy - mówi Tomasz Andryszczyk, rzecznik inwestora, spółki Retail Provider.
Inwestor Nowego Dworca Olsztyn, po pozyskaniu w ostatnim czasie partnera strategicznego, zapewniającego pełne finansowanie projektu, obecnie oczekuje jedynie na uchwalenie planu miejscowego. Przyjęcie dokumentu umożliwi rozpoczęcie realizacji inwestycji.
Nowy Dworzec Olsztyn, oprócz zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dworcowej 170-tysięcznemu miastu, odwiedzanemu rocznie przez milion gości, pobudzi tzw. turystykę zakupową z całego województwa, ruch przygraniczny oraz przyczyni się do rozwoju lokalnego rynku pracy. Inwestycja o wartości ok. 115 mln euro zakłada stworzenie nowoczesnych dworców: kolejowego (2,5 tys. mkw.) i autobusowego (4 tys. mkw.), połączonych z galerią handlową o powierzchni 45 tys. mkw. najmu.
Integralną częścią projektu jest pakiet inwestycji, który inwestor zaproponował miastu i mieszkańcom „Siódemka dla Olsztyna”, składający się z następujących elementów: budowa Centralnego Punktu Przesiadkowego integrującego dworzec z nową linią tramwajową, budowa przejścia z dworca w kierunku Zatorza, budowa placu miejskiego wraz z niezbędną optymalizacją układu drogowo-komunikacyjnego, sfinansowanie i budowa nowego dworca PKP oraz nowego dworca PKS, budowa mieszkań komunalnych dla olsztynian oraz realizacja całości prac przy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przy użyciu ekologicznych technologii.
Jeśli plan miejscowy dla okolic dworca uda się uchwalić w najbliższym czasie, to jego budowa mogłaby ruszyć już w przyszłym roku.
