Nowy etap, stare problemy

Monika Niewinowska
opublikowano: 2005-10-10 00:00

Pierwsi przedsiębiorcy rozliczają już swoje projekty inwestycyjne. Niestety, wnioski o wypłatę sprawiają im sporo problemów. PARP stara się zapobiec błędom.

Podczas gdy rzesze przedsiębiorców szykują się do złożenia wniosku o dofinansowanie w nowej — wyznaczonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) — rundzie aplikacyjnej, pierwsi beneficjenci rozpoczęli już ostatni etap drogi po dotację: rozliczenia.

Wniosek wnioskowi równy

Przedsiębiorcy, którzy dotarli do etapu rozliczenia projektu, mają za sobą kilka miesięcy wysiłków i stresu. Najpierw oczekiwanie na uruchomienie programu. Potem wypełnienie wniosku, opracowanie biznesplanu, zgromadzenie dokumentów stanowiących załączniki, parafowanie każdej strony, ułożenie w odpowiedniej kolejności, zestawienie wersji elektronicznej z papierową i złożenie wszystkiego w terminie. Na koniec kilka miesięcy oczekiwania na wyniki przedłużającej się oceny. Myli się jednak ten, kto przypuszcza, że teraz będzie już z górki.

— Dotychczas wpłynęło do nas ponad 130 wniosków o wypłatę dofinansowania. Niestety, około 60 proc. z nich zawiera błędy. Beneficjenci są więc proszeni o naniesienie poprawek i uzupełnienie dokumentacji — mówi Aleksandra Sztetyłło z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dokumentacja składająca się na wniosek o wypłatę dotacji ma co prawda tylko kilkanaście stron, ale kryje w sobie kilka pułapek. Rozliczenie przebiega podobnie jak w programach Phare, choć wniosek jest bardziej rozbudowany — wymaga się więcej informacji o samym projekcie.

— Przede wszystkim radzę przedsiębiorcom wypełniać rzetelnie wszystkie rubryki sprawozdania z realizacji projektu. Nawet jeżeli jakiś punkt ich bezpośrednio nie dotyczy — wówczas wpisuje się „nie dotyczy”. Jeżeli chodzi o stronę merytoryczną, szczególną uwagę trzeba zwrócić na wykazanie realizacji wskaźników deklarowanych we wniosku o dotację. Z kolei we wniosku beneficjenta o płatność bardzo istotnym elementem jest zestawienie dokumentów. Przedsiębiorcy, którzy korzystali przy wypełnianiu wniosku o dotację z pomocy doradcy, mogą też mieć pewne trudności ze zrozumieniem pewnych sformułowań — np. kategoria interwencji. Podpowiem od razu, że korzystający z działania 2.3 muszą tu wpisać po prostu „161” — mówi Sebastian Krzysztofik, doradca w firmie Acus Consulting.

Zdaniem Sebastiana Krzysztofika, przysłowiową kropką nad i jest opis postępu prac. Oprócz oczywistych informacji warto tu także np. wyjaśnić różnice między prognozami z wniosku i wartością realnie poniesionych wydatków.

PARP szykuje pomoc

Już niedługo na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a później również w wersji papierowej, ukaże się poradnik dla przedsiębiorców rozliczających swoje projekty. Ma on ułatwić drogę po unijne dotacje.

— Jego celem jest zmniejszenie udziału nierozliczonych projektów w ogólnej liczbie umów o dofinansowanie w ramach funduszy strukturalnych poprzez zapoznanie beneficjentów programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw z procesem rozliczania projektu doradczego lub inwestycyjnego. Pokażemy, jak w miarę bezboleśnie przebrnąć przez proces realizacji i rozliczania projektu, zachowując jednocześnie wszystkie wymogi wynikające z zasad wydatkowania funduszy strukturalnych — mówi Aleksandra Sztetyłło.

Poradnik nie jest jednak skierowany wyłącznie do tych przedsiębiorców, którzy już realizują projekt i w najbliższym czasie będą musieli zmierzyć się z rozliczeniem umowy o dofinansowanie. Druga, równie ważna grupa to przedsiębiorcy, którzy zamierzają dopiero skorzystać ze wsparcia i przygotowują swój projekt. Chociaż w Polsce nie lubi się słowa „planowanie”, pięcioletni horyzont określania celów nie kojarzy nam się najlepiej, a monitoring i kontrola projektu brzmią złowrogo, warto pamiętać, że są to dobre, sprawdzone i praktykowane na całym świecie elementy zarządzania projektem. Bardzo trafne powiedzenie osób zajmujących się zarządzaniem projektami brzmi: „rozliczanie projektu zaczyna się na etapie jego planowania i opracowywania”.

— Już na etapie składania wniosku o dofinansowanie należy pamiętać, że jeśli otrzymamy wsparcie, to będziemy zobowiązani rozliczyć projekt zgodnie z tym, jak opisaliśmy go we wniosku o dofinansowanie. W związku z tym lekturę poradnika polecamy również wszystkim osobom, które dopiero planują złożenie wniosku o dofinansowanie — podkreśla Aleksandra Sztetyłło.