Nowy właściciel kuruje W Biegu Café

Magdalena Graniszewska
05-08-2011, 00:00

Nowy prezes potrząsnął spółką, która kiepsko radziła sobie na rynku.

Cypryjski fundusz obiecuje dofinansowanie sieci kawiarni

Nowy prezes potrząsnął spółką, która kiepsko radziła sobie na rynku.

Anioł Biznesu nie zawsze osiąga niebiańskie zyski. Przykład? Przypadek Piotra Pośnika, byłego prezesa i współwłaściciela firmy Wittchen, byłego udziałowca firmy szkoleniowej House of Skills, a obecnie — jednego z najbardziej znanych Aniołów Biznesu.

W 2007 r. zainwestował 1,5 mln zł w sieć kawiarni W Biegu Café. Kilka miesięcy temu wyszedł.

— Nie jestem zadowolony ze stopy zwrotu osiągniętej na tej inwestycji. Ale trudno — mówi Piotr Pośnik.

Cele: zrobić porządek…

Oprócz Piotra Pośnika udziały w spółce Dominata (to ona prowadzi sieć kawiarni) sprzedał Maciej Adamaszek i częściowo Tomasz Iwan. Kupił je cypryjski fundusz Alenaco Holding, który ma teraz 85 proc. kapitału. Wiadomo jedynie, że stoi za nim kilka osób fizycznych. Nowy właściciel zmienił zarząd. Pod koniec maja stery objął Dariusz Chlastawa, który wcześniej szefował sieci sprzedaży telefonów komórkowych mPunkt.

— Postawione przede mną cele obejmują uporządkowanie firmy, osiągnięcie rentowności oraz ekspansję. W Biegu Café ma być solidnie działającą siecią, którą Alenaco kiedyś sprzeda — mówi Dariusz Chlastawa.

Poprzedni właściciele W Biegu Café przez dłuższy czas szukali kupca na sieć. Rozmawiali m.in. z NFI Krezus, który prowadzi sieć Costa Coffee. Na rynku dominuje opinia, że nie poradzili sobie ze skalą biznesu.

— Po wejściu do firmy zdiagnozowałem kilka problemów. Po pierwsze — brak mechanizmów do zarządzania siecią sprzedaży, po drugie — nieatrakcyjne menu towarzyszące świetnej kawie, po trzecie — zbyt duża powierzchnia naszych kawiarni, i wreszcie po czwarte — nieefektywny marketing — przyznaje Dariusz Chlastawa.

…mieć mniejsze lokale…

Zatrudnił ludzi z AmRestu i wziął się do pracy. Wdraża systemy IT do zarządzania sprzedażą, zmienia menu.

— W menu postawiliśmy na świeżość, czyli kanapki i sałatki robione na miejscu. Ponadto wprowadziliśmy zestawy, czyli np. kawa plus ciastko, które są atrakcyjne cenowo. Stawiamy też na jakość i inwestujemy np. w szkolenia baristyczne — tłumaczy Dariusz Chlastawa.

Z kolei w marketingu zarząd położy nacisk na działania lokalne, wokół kawiarni. Trwa też rewizja lokali.

— Przykładowo, w warszawskiej Arkadii zmieniamy właśnie lokal z dużego na mniejszy — podaje Dariusz Chlastawa.

Efekty finansowe mają być widoczne już wkrótce.

— Operacyjny break-even powinniśmy osiągnąć jeszcze w tym roku, a miesięczny obrót sieci szacujemy na 1 mln zł —wylicza Dariusz Chlastawa.

…i rozwinąć sieć

Plan ekspansji zakłada otwarcie dodatkowych 20 lokali (dziś jest ich 14), ale ta liczba obejmuje również "nowy koncept".

— Pracujemy nad nowym projektem, który nie będzie kawiarnią, ale pozostanie w kręgu naszego podstawowego biznesu, czyli kawy — sygnalizuje Dariusz Chlastawa.

Nowy zarząd chce też w umiarkowanym tempie rozwijać koncept sushi. Dominata ma bowiem w portfelu jedną restaurację Hibiki Sushi.

— Odświeżyliśmy menu, wprowadziliśmy ofertę na wynos i zamówienia online. Myślimy o rozwoju, ale w tym segmencie panuje ogromna konkurencja, więc w tym roku otworzymy może 1-2 lokale. Priorytetem jest kawa — podkreśla Dariusz Chlastawa.

Pieniądze na ekspansję spółka dostanie od nowego właściciela. Alenaco już podniosło kapitał Dominaty o 6 mln zł, a do 2012 r. planuje włożyć w nią kolejne kilka milionów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowy właściciel kuruje W Biegu Café