O etycznym biznesie decydują ludzie

opublikowano: 25-03-2018, 22:00

Czwarta gala „Etycznej Firmy” udowadnia, że coraz więcej przedsiębiorstw stawia na transparentność, zaufanie i decyzje mające długoterminowe znaczenie

Tegoroczna edycja konkursu różni się od poprzednich. Potwierdza, że polskie przedsiębiorstwa przykładają coraz większą wagę do etyki, co poskutkowało rekordową liczbą ponad 200 zgłoszeń. W związku z tak dużym zainteresowaniem kapituła postanowiła podzielić konkurs na kilka kategorii: Etyczna Firma MŚP, Duża Firma i Super Etyczna Firma. Wyróżnienie specjalne za szczególne podejście do promocji kultury etyki przyznał, jak co roku, partner merytoryczny, firma PwC.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

— Co roku rośnie liczba uczestników, już po raz drugi mamy ich ponad 200. To dowodzi wzrostu znaczenia etyki w biznesie jako ważnego elementu naszej gospodarki i strategii firm. Zgłaszających się wyróżnia nie tylko przestrzeganie przepisów i transparentność, ale przede wszystkim uczciwość ich pracowników — zauważył Adam Krasoń, prezes PwC Polska.

Etyczny kod DNA

Z roku na rok zwiększa się różnorodność branż, w których działają uczestnicy konkursu. W tegorocznej edycji zwiększyła się również liczba małych i średnichprzedsiębiorstw oraz firm rodzinnych. Jednak niezależnie od rozmiaru, rodzaju działalności i oferty wszystkie zgodnie podkreślają, że o ich etyczności decydują pracownicy.

— Jesteśmy rodzinną firmą, która dostarcza klientom części i narzędzia tłoczone. Nagroda, którą otrzymaliśmy, dowodzi, że partnerstwo, profesjonalizm i szacunek są równie ważne jak jakość oferowanych produktów czy usług. Dzisiaj reprezentuję cały zespół, bo na tytuł Etycznej Firmy zapracowaliśmy razem — mówił Szymon Chmarzyński z Gerda Hydomat. Ważne jest jednak, aby przykład szedł z góry.

— Motywacja płynąca od menedżerów jest dobrą drogą do budowania etycznej firmy. Regulacje prawne są często pomocne, ale nigdy nie załatwią wszystkiego. Trudno spojrzeć klientowi w oczy, jeśli się mu zaproponuje nieodpowiedni produkt. Jednak żeby złożyć odpowiednią ofertę, trzeba zrozumieć jego sytuację, a tutaj niezastąpiony okazuje się człowiek — zauważył Sławomir Kamiński, prezes Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Saturn. J

ohnson & Johnson Poland, jedna z tegorocznych Super Etycznych Firm, kosmetyczny gigant, który stawia na pracę ponad podziałami i nieszablonowerozwiązania, w rankingu „Pulsu Biznesu” pojawił się już po raz czwarty i doskonale wie, jak wiele pracy potrzeba do znalezienia się w gronie laureatów.

— Wyróżnienie to dla nas nie tylko satysfakcja i duma, ale również olbrzymie zobowiązanie. Doskonale wiemy, ile wysiłku i pracy ono kosztuje. Dlatego jesteśmy pełni podziwu dla tych, którzy zaledwie w kilka lat potrafią zbudować organizację opartą na etycznych zasadach — zauważyła Weronika Ciepluch-Dratwa z Johnson & Johnson Poland.

Weterani świecą przykładem

Wśród uczestników konkursu pojawia się wiele dużych firm. Jedna z nich chętnie dzieli się swoją receptą na przetrwanie na rynku ponad trzech wieków.

— Działamy już od 350 lat, ale wciąż jesteśmy jedną z najbardziej innowacyjnych i największych grup produkcyjnych na świecie. Mamy jednak swego rodzaju biznesowy eliksir młodości, którego podstawą jest kultura organizacyjna. Oparliśmy ją na szacunku do drugiego człowieka, etycznym postępowaniu i wiarygodności. Najważniejsze jest jednak to, że każdy z naszych pracowników stosuje się do tych wartości — tłumaczyła Ewa Świderska z Grupy Saint-Gobain Polska, Rumunia, Bułgaria i Turcja. Również przedstawiciele sektora finansowego podkreślają znaczenie czynnika ludzkiego w prowadzeniu etycznego biznesu.

— Schematy i procedury z pewnością są ułatwieniem dla pracowników. My oprócz stosowania się do odgórnych regulacji tworzymy wiele zasad stosowanych wewnątrz firmy. Jednak etyka to przede wszystkim ludzie. W naszej branży podstawą biznesu jest zaufanie, które buduje się przez wieloletnie umowy i kontrakty oraz wieloletnią współpracę pracownika z klientem. Tego zaufania nie da się zbudować samymi normami i regulacjami — podkreślała Marta Pokutycka-Mądrala z Nationale- Nederlanden.

Najlepsi z najlepszych

W tym roku kapituła postanowiła również wyróżnić tych, którzy o etyce wiedzą tak dużo, że do rankingu trafili już po raz kolejny. Poza czterokrotnym laureatem, firmą Johnson & Johnson, świętowało jeszcze osiem innych przedsiębiorstw. Jednym z nich była ANG Spółdzielnia - eksperci w dziedzinie pośrednictwa kredytowego. 

— Osiem lat temu założyliśmy sobie, że zrobimy działającą w branży finansowej firmę, która będzie przyzwoita. Choć nie było to oczywiste, dzisiaj widzimy, że nie tylko nam się udaje, ale jeszcze opłaca, ciężka praca kilkuset osób przyciąga wciąż nowych klientów — mówił Artur Nowak Goclawski, prezes ANG Spółdzielnia.

Na sukces Citi Handlowego pracuje jeszcze więcej ludzi, jednak czasem potrzeba jednego lidera, który ich dobrze zmotywuje.

— Na tytuł Etycznej Firmy pracuje u nas kilka tysięcy osób. Wszystko za sprawą założeń prezesa Sławomira Sikory, który osiem lat temu rzucił rękawicę innym bankom i postanowił zrezygnować z małych czcionek i gwiazdek, a następnie publikować kwoty podatków, jakie płaci bank, również kwot wypłacanych członkom zarządu. To był początek, dzisiaj widzimy, że bardzo dobry — wspominał Paweł Zegarłowicz z Citi Handlowego.

Jednak Super Etyczni są nie tylko w branży finansowej. Jedną z ośmiu wyróżnionych firm są również logistyczne Grupa Raben i Bama Logistics, a także globalny producent i sprzedawca cementu Cemex Polska, Siemens z branży technologicznej, wspomniany Johnson & Johnson, farmaceutyczna Janssen-Cilag Polska i PCC Exol, producent i dystrybutor środków czyszczących. Wszyscy zgodnie podkreślali istotę budowania etycznej organizacji, która nie będzie istnieć bez ludzi. Ostatnie, specjalne wyróżnienie otrzymała AbbVie Polska, firma z branży farmaceutycznej.

— Biznes farmaceutyczny jest bardzo wrażliwy, ale nasz przykład pokazuje, że chęć pomocy klientom i partnerom, a także zaangażowanie pracowników, którzy wspólnie tworzą kulturę etycznej firmy, jest drogą do sukcesu — podsumował Jacek Mazurkiewicz, prezes AbbVie Polska.

 

 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / O etycznym biznesie decydują ludzie