O klienta warto walczyć jakością

Marta Bellon
opublikowano: 13-03-2013, 00:00

E-sklepy mają w ręku wcale nie nowy, choć dotychczas niedoceniany oręż, w walce o klienta — jakość oferty i oszczędność czasu.

Wysoka jakość produktów przekonuje do zakupów coraz większą grupę konsumentów. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gemiusa i e-Commerce Polska, w którym wzięło udział 1,5 tys. internautów.

Co piąty przyznaje, że decydując się na zakup bierze pod uwagę jakość oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Największą wagę do wysokiej jakości produktów przykładają osoby kupujące w sieci kilka razy w tygodniu (48 proc. osób z tej grupy). Na tym aspekcie bardziej zależy osobom z wykształceniem wyższym (21 proc. osób z tej grupy), będącym w dobrej sytuacji materialnej (24 proc. osób z tej grupy).

Częściej mężczyznom (24 proc.) niż kobietom (16 proc.). Nie bez znaczenia dla kupujących jest fakt, że zakupy online oznaczają oszczędność czasu. W równym stopniu zależy na niej osobom kupującym w e-sklepach (22 proc. osób z tej grupy), jak i na aukcjach internetowych (22 proc. osób z tej grupy).

Co ciekawe czynnik ten jest ważniejszy dla mężczyzn (23 proc. panów), osób z wykształceniem wyższym (31 proc. osób z tej grupy), internautów będących w dobrej sytuacji materialnej (23 proc.) i pracujących (25 proc.). Czas robienia zakupów częściej biorą pod uwagę internauci kupujący w sieci od jednego do kilku razy w miesiącu (24 proc. osób w tej grupie). Według Grzegorza Mazurka, profesora z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, wyniki badań to dla podmiotów działających w branży e-commerce istotna wskazówka dotycząca strategii.

— Widać wyraźnie, że o klienta można walczyć nie tylko ceną, ale też jakością produktu, jego unikatowością czy ponadprzeciętną obsługą, w tym oferowaniem usług dodatkowych — komentuje prof. Grzegorz Mazurek. Według badania na oszczędność pieniędzy kładą nacisk głównie osoby, które... w ogóle nie dokonują zakupów online (44 proc. z nich).

— Prawdopodobnie są to użytkownicy nieświadomi, których przed zakupami w sieci powstrzymuje obawa przed byciem oszukanym przez nieuczciwego sprzedawcę. Do tej grupy należą też konsumenci, którzy dokonują zakupów spontanicznie, częściej pod wpływem reklamy telewizyjnej niż własnej analizy cen produktów — mówi Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu.

Oszczędność pieniędzy największe znaczenie ma dla kobiet (39 proc.), częściej osób z wykształceniem podstawowym (43 proc. z nich) oraz respondentów w złej sytuacji materialnej (46 proc. ankietowanych z tej grupy). Badanie przeprowadzono w grudniu 2012 r. 72 proc. respondentów przyznało, że choć raz zrobiło w swoim życiu zakupy przez internet.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu