O krok przed resztą Europy

Materiał partnera dodatku
opublikowano: 15-11-2013, 00:00

Polska i Turcja to liderzy pod względem innowacyjności sektora bankowego. Mimo sukcesu obydwa kraje nie spoczęły na laurach

Branża bankowa w Polsce i Turcji jest od pewnego czasu polem, na którym intensywnie rozwijają się innowacyjne rozwiązania technologiczne i produkty.

— Instytucje bankowe z racji specyfiki swojej działalności i spoczywającej na nich odpowiedzialności wyróżniają się na tle innych sektorów gospodarki wysokim poziomem innowacyjności. Czołowe banki koncentrują się na wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, których celem jest m.in. poprawa poziomu obsługi klienta — tłumaczy Marcin Morawski, dyrektor departamentu rozwoju i utrzymania aplikacji Getin Noble Banku.

Pionierskie wdrożenia

Pierwsza karta kredytowa pojawiła się na tureckim rynku w końcu lat 80. XX w. Początkowo była zarezerwowana wyłącznie dla najzamożniejszych. Do jej upowszechnienia doszło w 2000 r., co było skutkiem popularyzacji programów lojalnościowych, które oferują różne rabaty, możliwość pobrania gotówki w sklepie, bezodsetkowe raty, wstęp do saloników lotniskowych i wiele innych benefitów. Ludzie zrozumieli, że nie ma sensu używać gotówki, gdy wystarczy karta. W 2006 r. nad Bosforem pojawiła się pierwsza w Europie bezdotykowa karta MasterCard PayPass.

W kolejnych latach turecki rynek chłonął nowinki technologiczne, integrując usługi komunikacyjne i bankowe. W latach 2007-08 pojawiły się na nim takie rozwiązania jak np. naklejki na telefony wyposażone w rozwiązanie PayPass MasterCard umożliwiające dokonywanie bezdotykowych płatności.

— W 2009 r. w Turcji uruchomiono po raz pierwszy na świecie przedpłaconą i z góry zatwierdzoną kartę DIT Pratik. Od momentu wprowadzenia zainteresowanie technologią MasterCard PayPass cały czas rośnie. Turcja od lat utrzymuje także pozycję lidera i pierwsze miejsce pod względem technologii płatności zbliżeniowych dzięki zainteresowaniu banków i użytkowników przewagę.

MasterCard PayPass gwarantuje dużą wygodę w firmach, w których często wykonywane są zakupy na niewielkie kwoty i w których liczy się prędkość transakcji, jak na przykład restauracje typu fast food, supermarkety, stoiska z książkami, apteki, kina, a także w zatłoczonych miejscach, takich jak transport publiczny i stadiony — mówi Mete Güney, dyrektor generalny na Europę Południowo- Wschodnią w MasterCard. W systemach kart płatniczych Turcja ma znaczącą przewagę dzięki swojej dużej i młodej populacji.

— Połowa z 78 milionów Turków ma poniżej 25 lat. A średnia wieku wynosi 28 lat. 35 milionów obywateli Turcji korzysta z internetu. Turcja zajmuje także wysokie miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników Facebooka (ponad 30 mln). Z bankowości internetowej aktywnie korzysta 6 mln obywateli. To podstawowa przyczyna, dla której użytkownicy są otwarci na nowe technologie i natychmiast przyjmują wynalazki w systemach kart płatniczych.

W Turcji mieszka ponad 62 mln abonentów telefonów komórkowych, dzięki czemu Turcja zajmuje trzecie miejsce w Europie. Komórki są wykorzystywane nie tylko do rozmów, surfowania po internecie i udzielania się na forach społecznościowych, lecz także w handlu elektronicznym i transakcjach finansowych. Jeżeli chodzi o systemy płatnicze, obecna sytuacja zapewnia znaczącą przewagę — mówi Mete Güney.

Innowacje w cenie

Rynek nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych rozwija się równie szybko w Polsce. Potwierdza to wzrost liczby użytkowników smartfonów z 11 proc. w 2011 r. do 25 proc. obecnie.

— Telefon już dawno przestał być urządzeniem wyłącznie do rozmów. To nasze centrum dostępu do informacji, rozrywki, życia społecznego w sieci a także biuro.

Według badań, po telefon wracamy do domu częściej niż po portfel — tłumaczy Grzegorz Bors, członek zarządu T-Mobile Polska. Za pomocą urządzeń mobilnych Polacy coraz częściej korzystają także z bankowości internetowej. Co więcej, w 2012 r. pierwszych użytkowników zyskała technologia NFC, umożliwiająca płatności za pośrednictwem smartfonów.

— Polska to znakomite miejsce do rozwoju usług płatności zbliżeniowych. T-Mobile we współpracy z MasterCard przygotował i wprowadził usługę MyWallet, dzięki której można wykonywać płatności zbliżeniowe telefonem z NFC. Banki również dostrzegają w nim swoją szansę na pokazanie innowacyjności i przyciągnięcie nowych klientów — mówi Grzegorz Bors.

Jak tłumaczy, klienci mogą dodać do MyWallet karty pięciu banków. — Przed końcem 2013 r. dołączy do nas co najmniej jeszcze jeden bank. W tej dziedzinie jesteśmy europejską czołówką i to inne kraje mogą się nam przyglądać i powielać najlepsze wzorce. Zapewne w przyszłości różnice te zaczną się zacierać, ale jeszcze co najmniej przez kilka lat mamy szansę być liderem innowacji — dodaje Grzegorz Bors.

Protechnologiczni

Podobnie jak Turcy, Polacy nie stronią od nowoczesnej bankowości. Wyniki badania omnibusowego, przeprowadzonego na zlecenie MasterCard pokazują, że już 22 proc. naszych rodaków ma kartę zbliżeniową, 26 proc. wie, czym jest NFC, a 4 proc. z tej grupy to użytkownicy tej technologii. Choć w każdej z tych grup dominują osoby z wykształceniem wyższym lub średnim, pracujące i sytuowane lepiej od średniej, różnice podejścia do nowoczesnych technologii ludzi bogatszych i biedniejszych zaczynają się zacierać. Wiele wskazuje więc na to, że Polska niebawem dorówna Turcji pod względem upowszechnienia mobilnych technologii bankowych.

3 PYTANIA DO... MICHAŁA SKOWRONKA, DYREKTORA GENERALNEGO NA POLSKĘ, UKRAINĘ, CZECHY I SŁOWACJĘ W MASTERCARD EUROPE

Mamy jeszcze dużo do zrobienia

1. Jak pan ocenia innowacyjność polskiego sektora bankowego?

Jesteśmy pod tym względem jednym z liderów w Europie. Poziom „ukartowienia” , ale też liczba i wartość płatności dokonanych kartą mogłyby być jednak większe. Polacy mają pod tym względem nadal gorsze wyniki niż chociażby Brytyjczycy. Drugą, po Kanadzie, pozycję na świecie zajmujemy natomiast pod względem stosunku kart zbliżeniowych do wszystkich wydanych kart. Ponad 25 proc. transakcji w Polsce przeprowadzono PayPassem.

2. Nadal są jednak klienci nieubankowieni…

Będziemy się starali ułatwić im dostęp do gotówki, ponieważ — paradoksalnie — jest to pierwszy krok w kierunku rozwoju obrotu bezgotówkowego. Nie możemy też zapominać o działaniach edukacyjnych, które mają ukazać korzyści z innowacyjnych form płatności bezgotówkowych. Będziemy starali się dalej rozwijać innowacyjne metody umożliwiające transakcje bezgotówkowe. Konsumenci będą mogli wybrać, które z nich odpowiadają im bardziej — te z wykorzystaniem telefonu z modułem NFC czy opierające się o platformę MasterCard Mobile.

3. Jakie są zalety płatności zbliżeniowych?

Przede wszystkim są one szybkie, wygodne i tak samo bezpieczne jak tradycyjne płatności kartą. Jeśli kwota transakcji wynosi mniej niż 50 zł, nie musimy potwierdzać jej kodem PIN. Płatności zbliżeniowe są dobrym rozwiązaniem lub nie lubimy nosić ze sobą gotówki. Jest to bezpieczniejsze i wygodniejsze rozwiązanie. Warto również podkreślić, że urządzenia i karty zbliżeniowe chronione są przez wiele zabezpieczeń korzystających z technologii mikroprocesorowej. Dla każdej transakcji generowane są unikalne kody. Oprócz tego większość wydawców zapewnia podobną ochronę dla transakcji zbliżeniowych jak dla tradycyjnych transakcji z wykorzystaniem kart.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera dodatku

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu