Zakład Ubezpieczeń Społecznych wreszcie przekroczył próg XXI wieku i oficjalnie zainaugurował Platformę Usług Elektronicznych (www.pue.zus.pl).
Teraz większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi będzie można załatwić bez wychodzenia z domu. To ułatwienie zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. W ramach platformy stworzono moduł ePłatnik, dedykowany zwłaszcza dla firm z sektora MSP, zatrudniających do 100 pracowników.
— Liczymy głównie na małych przedsiębiorców, którzy w swoich strukturach nie mają pionów finansowych i korzystają z usług biur rachunkowych. ePłatnik to proste, intuicyjne narzędzie, które oszczędza czas i zwiększa transparentność przepływu dokumentów i składek. System w pełni wystartuje 14 czerwca — zapewnia Grażyna Lisowska, dyrektor departamentu usług IT w ZUS.
Ci, którzy planują wysyłać przez internet dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe bądź rozliczeniowe), muszą posiadać podpis elektroniczny weryfikowany przez tzw. certyfikat kwalifikowany.
W innych przypadkach wystarczy weryfikacja przy pomocy bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wnioski o jego wydanie można składać na stronie www.epuap.pl.
Wymagane będą jeszcze jednorazowa wizyta w jednostce ZUS i potwierdzenie tożsamości. Resztę spraw można już załatwiać online.
— ePłatnik zmniejsza obciążenia administracyjne, przedsiębiorcom ułatwia komunikację z urzędem. Pozwala na bieżąco kontrolować poprawność rozliczeń. Nowy system nie oznacza jednak całkowitej rezygnacji z klasycznych form komunikacji z klientami, w razie potrzeby nadal będziemy do ich dyspozycji — zapewnia Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS, jednocześnie zachęca do przetestowania systemu.
Założenie spersonalizowanego konta daje wgląd do danych znajdujących się w systemie informatycznym ZUS — informacji o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach. Dodatkowo w serwisie dostępne są kreatory do obsługi płatnika, ubezpieczonego, obsługi rozliczeń, a także kreatory dokumentów płatniczych, jak ZUS RMUA, IWA, ZSWA. Prowadzony jest również rejestr ubezpieczonych, dane można na bieżąco synchronizować, korygować, łącznie z zarejestrowaniem i wyrejestrowaniem płatnika składek. Wgląd do własnych danych będą mieli również sami pracownicy zarejestrowani w systemie.