Ocena należy do klientów

Paweł Zielewski
opublikowano: 2002-09-09 00:00

Polskie banki rozpieszczają polskie małe i średnie firmy — raz po raz podsuwają im coraz to bardziej mięsiste kąski: hipertanie kredyty, ekstrakorzystne lokaty, megaszybkie doradztwo, ultraprofesjonalną obsługę, superbezpieczne transakcje.

Śliczny tekst. Tyle że opublikowany przynajmniej trzy lata za wcześnie. Jak jest — każdy widzi, a doświadcza ten, kto założył własną firmę. Niestety, śladem szerokiej oferty nie zawsze podąża jakość. Stąd w polskim Internecie i w prywatnych rozmowach tyle narzekań na rodzime instytucje finansowe.

Krytyka banków miesza się jednak z uznaniem dla struktury ich propozycji dla małych i średnich firm. Praktycznie niewiele jest instytucji, które nie posiadają kompleksowej oferty dla przedsiębiorstw. Wszyscy używają jednak podobnego nazewnictwa, konstrukcja usług też jest podobna. Diabeł tkwi w szczegółach, które znają jedynie klienci banków.

I tu dochodzimy do sedna problemu. Przez najbliższe kilkanaście tygodni zamierzamy w „PB” przedstawić ofertę dla małych i średnich firm najpoważniejszych polskich banków. Chcemy cykl zakończyć rankingiem, jednak tym razem pragniemy, by to właśnie przedsiębiorcy, użytkownicy kont firmowych, stale współpracujący z bankami, wystawili instytucjom oceny.

Kryteria oceny są jasne — liczy się funkcjonalność oferty, jej struktura, dostępność kredytów, profesjonalizm obsługi, jakość doradztwa, jakość usług dodatkowych. Bardzo ważne jest ogólne wrażenie klienta i to, czy bank potrafi współpracować również w ciężkich dla firmy czasach.

W każdy poniedziałek bohaterem cyklu będzie inny bank. Opis oferty zostanie oparty na oficjalnych, bankowych informacjach, niekiedy — niestety — mało wiarygodnych. Ocena tego, co w rzeczywistości bank udostępnia przedsiębiorcom, zależy wyłącznie od klientów instytucji. Otwieramy łamy „PB” dla wszystkich, którzy chcą podzielić się własnymi doświadczeniami, uwagami, opiniami, nawet najbardziej krytycznymi czy ekstremalnie pozytywnymi. Czekamy na listy z dopiskiem „bank dla firmy”, e-maile na adres [email protected], komentarze zamieszczane w portalu pb.pl. Wspólnie opracujmy ranking najlepszych polskich banków dla małej i średniej firmy widziany oczami przedsiębiorców.