Wejście w życie zmian dotyczących wiążących interpretacji podatkowych od 1 lipca 2007 r. oraz wykreślenie zapisów dotyczących sprawdzonych podatników - to najważniejsze poprawki do projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej, poparte we wtorek przez sejmową Komisję Finansów.
Komisja poparła poprawkę PiS przesuwającą o pół roku termin wejścia w życie zmian dotyczących wiążących interpretacji, aby dać administracji więcej czasu na przygotowanie. Mają one obowiązywać od 1 lipca 2007 roku, zamiast planowanego wcześniej terminu 1 stycznia 2007 r.
Główne zmiany to centralizacja i rozszerzenie zakresu indywidualnych interpretacji podatkowych o działania planowane oraz wprowadzenie 75 zł opłaty za ich wydanie. Jednak 75 zł będziemy płacić za interpretację "każdego stanu faktycznego". Jeden wniosek o wydanie interpretacji może zawierać prośbę o zinterpretowanie kilku stanów faktycznych - uzasadniali przedstawiciele resortu finansów. Obecnie podatnik płaci 5 zł opłaty skarbowej przy składaniu wniosku.
Posłowie odrzucili poprawkę Stanisława Steca (SLD), który chciał obniżyć opłatę do 50 zł.
Zgodnie z projektem, podatnicy będą mogli pytać także o interpretację dotyczącą planowanych działań. Obecnie można pytać tylko o sytuacje już zaistniałe. Tak, jak obecnie, interpretacja będzie wydawana w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku. Będzie można ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.
MF będzie też zamieszczać na swoich stronach internetowych (w Biuletynie Informacji Publicznej - jak uściślili posłowie w poprawkach) interpretacje w sprawach ogólnych.
Nieoczekiwanie komisja poparła też poprawkę Andrzeja Pałysa (PSL), która wykreśla z projektu nowe rozwiązanie - tzw. sprawdzonego podatnika. Była to jedna z ważniejszych zmian podatkowych planowanych przez rząd. Według Pałysa, byłby to "bubel legislacyjny".
Sprawdzeni podatnicy mieli szybciej niż inni otrzymywać interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego - w ciągu miesiąca. Mieli też być informowani o planowanej u nich kontroli podatkowej z miesięcznym wyprzedzeniem. Aby uzyskać status sprawdzonego podatnika musieliby spełnić określone warunki, jak m.in. prowadzenie działalności gospodarczej od przynajmniej 36 miesięcy i poddanie się audytowi.
Posłowie zauważyli jednak, że projekt nie określa, które instytucje mogłyby przeprowadzać audyt. "W ten sposób otwiera się nowy rynek usług finansowych i stwarza możliwość nadużyć" - powiedział Ryszard Kaczyński (RLN). Również według przedstawicieli Biura Legislacyjnego Sejmu, przepis ten wymagał doprecyzowania.
Wiceminister finansów Marian Banaś nie odpowiedział na pytanie PAP, czy resort planuje działania zmierzające do wprowadzenia instytucji sprawdzonego podatnika w drugim czytaniu.
Komisja poparła poprawkę PiS, zgodnie z którą powszechne składanie elektronicznych deklaracji podatkowych będzie możliwe od 31 grudnia 2007 r., zamiast od 1 stycznia 2007 r. Maria Zuba (PiS) uzasadniała, że termin ten należy przesunąć ze względu na nieprzygotowanie informatyczno-organizacyjne.
Projekt Ordynacji podatkowej rozszerza też przepis o tzw. kontrolach na legitymację. W razie nieobecności przedsiębiorcy kontrolerzy podatkowi będą mogli wejść do firmy po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi. Przeciw tej zmianie protestowały środowiska przedsiębiorców. Obecnie kontrola na legitymację musi się odbywać w obecności pracodawcy lub upoważnionej przez niego osoby.
Przedstawiciele MF wyjaśniali, że zmiana ta ma służyć uściśleniu kontroli na bazarach i targowiskach. Obecnie nie można skontrolować stoiska w razie nieobecności jego właściciela. Dzięki nowelizacji można będzie dokonać kontroli w obecności samego sprzedającego.
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2007 r. (PAP)