Od biura do smart office. Historia pewnej (r)ewolucji

  • Materiał partnera
opublikowano: 21-06-2021, 19:16

KOMENTARZ PARTNERA

Jacek Kowalski

członek zarządu Orange Polska ds. Human Capital

Miniony rok przewartościował wiele dziedzin życia. Upowszechnienie pracy zdalnej spowodowało, że firmy muszą na nowo spojrzeć na środowisko pracy i rolę biur. Doświadczenia ostatniego roku z pewnością będą widoczne także w tegorocznych zgłoszeniach do Siły Przyciągania. W Orange Polska prace nad nowym środowiskiem pracy – elastycznym i bardziej nowoczesnym – zaczęły się długo przed pandemią. Gdzie jesteśmy dziś?

Wszystko zaczęło się trzy lata temu, od projektu PL2020. Zakładał przeprowadzenie całego zespołu Orange Polska do nowoczesnych, otwartych biur w standardzie zbliżonym do Miasteczka Orange w Warszawie. Postawiliśmy sobie kilka celów: stworzenie nowoczesnego cyfrowego środowiska pracy, konsolidację zespołów dla lepszej komunikacji i współpracy, zmniejszenie użytkowanej powierzchni i liczby biur, a w konsekwencji także obniżenie kosztów. Po trzech latach jesteśmy na dobrej drodze do realizacji celu, który na początku nas samych przerażał. Do końca 2022 roku zredukujemy o 75 proc. powierzchnię biurową: z 433 tys. m kw. do 95 tys. m kw. Blisko 15 tys. pracowników i współpracowników przeprowadziło się do nowych przestrzeni. Wszystko realizowaliśmy w szybkim tempie przez zespół Środowiska Pracy.

Co się zmieniło?

Stworzyliśmy system pracy hybrydowej SMILE. Chcieliśmy, aby w czasie pandemii nasi pracownicy sprawnie odnaleźli się w nowej sytuacji. Zdefiniowaliśmy wyzwania: bezpieczeństwo, mobilność, integracja zespołów, nowi liderzy, efektywność i zaangażowanie. Wdrożone rozwiązanie bazowało na efektach rozpoczętej ponad dwa lata wcześniej zmiany kulturowej Orange. Kluczem do jego efektywnego funkcjonowania było dostosowanie środowiska pracy.

Wdrożyliśmy nowy sposób funkcjonowania biura, SMART OFFICE, który obejmuje pięć wymiarów.

Po pierwsze: otwarte przestrzenie, wysokie standardy wyposażenia. Przyjazne miejsca sprzyjające pracy zespołowej i nieformalnej komunikacji. Elastyczność w zarządzaniu zasobami.

Po drugie, digitalizacja. Dostępność biur zarządzana poprzez aplikacje mobilne, wyposażenie sal w urządzenia multimedialne. Stopniowa modernizacja wyposażenia pracowników.

Po trzecie, inwestycja w ekologię. Efektywne wykorzystanie energii sprzyjające redukcji śladu węglowego. Odnowa wyposażenia biurowego. Edukacja „green” i działania „paperless”, eliminujące wykorzystanie papieru. Inwestycja w oszczędną, częściowo hybrydową flotę samochodową i edukację w zakresie ecodrivingu wspieranego przez aplikację. Stworzyliśmy sieć 43 wypożyczalni aut w 25 miastach.

Po czwarte, odpowiedzialność społeczna. Współpraca z samorządami, obecność w środowisku lokalnym. Dobrze zarządzane biura z własną lokalną reprezentacją, tzw. Radami Miasteczek.

Te pochodzące z wyboru społeczne reprezentacje pracowników stanowią „lokalne samorządy”. Dysponując niewielkimi budżetami, inwestują w rozwiązania wybrane przez pracowników. To pomaga odpowiadać na różne potrzeby w poszczególnych lokalizacjach.

Po piąte, efektywność oznaczająca redukcję kosztów nieruchomości i oszczędne zarządzanie majątkiem dzięki ograniczeniu powierzchni i nowym narzędziom pracy.

Moim zdaniem inwestycje, jakie poczyniliśmy, szybko się zwracają, a nowoczesne środowisko pracy stanowi przewagę konkurencyjną Orange i wraz z hybrydowym systemem pracy zachęca nowych kandydatów. Czy skończyliśmy naszą pracę? Z pewnością nie. Przed nami kolejne wyzwania, m.in. konieczność odpowiedzi na nowo definiowane potrzeby pracowników. Zabieramy się do ich realizacji z przyjemnością.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane