Od ESG nie uciekniesz

Partnerem publikacji jest FOCUS NATION
opublikowano: 2023-12-18 00:15
zaktualizowano: 2023-12-17 20:00

W biznesie mówi się o fali, po której odejściu będzie widać, kto pływa bez stroju kąpielowego. Takie porównanie może wydawać się śmieszne i niepoważne, ale… Co jeśli powiem Ci, że nadchodzi tsunami, które dotknie wszystkie biznesy, a cofając się nie będziesz wiedział, kto pływa nago. Dlaczego? Bo wszystkie takie osoby i firmy wciągnie bezpowrotnie w głąb oceanu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Obecnie rolę tsunami pełni jeden z najgorętszych akronimów ostatnich miesięcy, czyli ESG. Pochodzi od trzech angielskich słów: environmental, social i governance. Jeśli zaczniesz przyglądać się temu głębiej to znajdziesz więcej powiązanych akronimów od standardów, ustaw, raportów czy instytucji. Wszystkie służą jednemu celowi, który możemy ogólnie nazwać poprawą świata. Co najważniejsze do tego naprawiania świata już niedługo zobligowani będą wszyscy przedsiębiorcy. Nikt nie będzie mógł powiedzieć „Dzięki, nie jestem zainteresowany”. Dlaczego już teraz powinieneś się szykować do nadejścia tego tsunami, zarówno od strony biznesowej, ale również w Twojej komunikacji marketingowej?

Jestem małą firmą i mnie to nie dotyczy

Na początek obowiązek raportowania działań z zakresu ESG dotyczy największych firm na rynku. Z czasem będzie obejmował więcej firm, w tym należące do sektora MŚP. Jednak nie daj zwieść! Duże firmy odpowiedzialne są również za swoich podwykonawców i kontrahentów. Więc pomimo, że raportowanie wydaje Ci się daleką perspektywą to już dziś możesz stracić ważne zlecenia tylko dlatego, że pozostawiasz po sobie duży ślad węglowy. Nie zapominaj o klientach detalicznych, bo są coraz bardziej świadomi i skłonni płacić więcej za produkty i usługi zeroemisyjne oraz firmom działającym zgodnie z ESG. Potwierdzają to liczne trendy i badania, które jako agencja reklamowa na bieżąco śledzimy.

Kolejny niepotrzebny wydatek

Chytry dwa razy traci. Wydatki związane z adaptacją do wytycznych ESG traktuj jako inwestycję, szansę zdobycia przewagi nad konkurencją. Czy skorzystasz z usług zewnętrznego podmiotu, czy zatrudnisz specjalistę w tej kwestii bezpośrednio w swojej firmie, to Twoja decyzja. Pomyśl o tych, którzy tego nie zrobią i wpadną w tarapaty, a co za tym idzie stworzą szansę na rozwój Twojej działalności.

Jakoś to będzie, przecież tak nagle tego nie wprowadzą

Nie licz, że ktoś lub konkretna instytucja przeprowadzi Cię krok po kroku przez cały proces raportowania. Oczywiście pomogą Ci w tym, ale nie wyręczą. Pomyśl o tym, jak o ważnym egzaminie, do którego lepiej zacząć się przygotowywać na kilka tygodni przed, zamiast w ostatni weekend. Tylko, że w tym przypadku przygotowania trzeba zacząć minimum rok wcześniej. Pamiętaj, że w tej chwili nie ma jeszcze aż tak dużo specjalistów od raportowania niefinansowego. Zdecydowanie za mało, aby pomóc wszystkim firmom w kraju.

Wszystkie te zmiany brzmią groźnie, jeśli chodzi o perspektywę osoby prowadzącej biznes. Jednak na koniec dnia sprawią, że następne pokolenia będą żyły w zdecydowanie lepszym świecie. Nie zapominaj o tym!

Również agencje reklamowe muszą zwrócić uwagę na swoje działania. W szczególności pilnować emisyjności tworzonych kampanii reklamowych i sugerować swoim klientom nowe rozwiązania, formaty czy taktyki. Każda ulotka, tysiąc wyświetleń banera, czy citylight to zużycie energii i dodatkowy ślad węglowy – a to też część raportowania ESG, o które zostaniesz również odpytany.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface