Od pomagiera do partnera

opublikowano: 05-11-2017, 22:00

Miarą cyfrowej transformacji firmy jest decyzyjność szefa działu IT.

Instalacja oprogramowania i sprzętu, usuwanie awarii, wsparcie pracowników w obsłudze komputerów, drukarek i aplikacji — jeszcze kilka lat temu głównie do tego sprowadzały się obowiązki działów informatycznych. Tak jest w wielu firmach także dziś. To znak, że przedsiębiorstwa te są na bakier z cyfrową transformacją. Spółki, które do digitalnej rewolucji podchodzą poważnie, nigdy nie traktują swoich zespołów IT na zasadzie„przynieś, podaj, pozamiataj”. 67 proc. dyrektorów IT w Polsce i Europie Środkowej oczekuje, że będą odgrywali w spółkach role strategiczne. 63 proc. chce się skupić na zadaniach przynoszących ich firmom zyski — wynika z sondażu KPMG.

Do strategii cyfrowej respondenci z naszego regionu przywiązują większą wagę niż ci z innych części świata. Ale digitalizacji przewodzą kraje rozwinięte — gdy u nas sprawa ta leży na sercu działom IT, tam angażują się w nią również prezesi i zarządy spółek. Zdaniem Pawła Stapfa, dyrektora rozwoju cyfrowego biznesu w spółce Bilot, o dojrzałościfirmy świadczy to, że ma funkcję CDO (ang. chief digital officer) — menedżer ten łączy świat IT i biznesu, dysponuje dużymi uprawnieniami i budżetem na wdrożenia, niekiedy nawet należy do ścisłego kierownictwa przedsiębiorstwa.

— Tyle teorii. A praktyka? Według naszej ankiety, 36 proc. firm w Polsce nie ma stałego rocznego budżetu na transformację cyfrową, a 39 proc. — wystarczających zasobów wewnętrznych i zewnętrznych — wskazuje Paweł Stapf.

Według KPMG, tylko 19 proc. firm z Europy Środkowo- -Wschodniej zatrudnia CDO. Co tracą pozostałe przedsiębiorstwa, zaniedbując digitalizację?Rezygnują z szansy osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i usprawnienia procesów biznesowych — twierdzi 40 proc. uczestników sondażu Dimension Data, przeprowadzonego w 800 firmach w 15 krajach na pięciu kontynentach.

— Sześciu na 10 respondentów przewiduje, że w najbliższych dwóch latach ich firmy zainwestują w wirtualnych doradców i sztuczną inteligencję. Ale nie wystarczy wdrożyć te technologie. Trzeba je powiązać z całym biznesem. Na tym polega cyfrowa transformacja — mówi Marek Kobielski, prezes Dimension Data Polska.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane