Od pomagiera do partnera

opublikowano: 05-11-2017, 22:00

Miarą cyfrowej transformacji firmy jest decyzyjność szefa działu IT.

Instalacja oprogramowania i sprzętu, usuwanie awarii, wsparcie pracowników w obsłudze komputerów, drukarek i aplikacji — jeszcze kilka lat temu głównie do tego sprowadzały się obowiązki działów informatycznych. Tak jest w wielu firmach także dziś. To znak, że przedsiębiorstwa te są na bakier z cyfrową transformacją. Spółki, które do digitalnej rewolucji podchodzą poważnie, nigdy nie traktują swoich zespołów IT na zasadzie„przynieś, podaj, pozamiataj”. 67 proc. dyrektorów IT w Polsce i Europie Środkowej oczekuje, że będą odgrywali w spółkach role strategiczne. 63 proc. chce się skupić na zadaniach przynoszących ich firmom zyski — wynika z sondażu KPMG.

Do strategii cyfrowej respondenci z naszego regionu przywiązują większą wagę niż ci z innych części świata. Ale digitalizacji przewodzą kraje rozwinięte — gdy u nas sprawa ta leży na sercu działom IT, tam angażują się w nią również prezesi i zarządy spółek. Zdaniem Pawła Stapfa, dyrektora rozwoju cyfrowego biznesu w spółce Bilot, o dojrzałościfirmy świadczy to, że ma funkcję CDO (ang. chief digital officer) — menedżer ten łączy świat IT i biznesu, dysponuje dużymi uprawnieniami i budżetem na wdrożenia, niekiedy nawet należy do ścisłego kierownictwa przedsiębiorstwa.

— Tyle teorii. A praktyka? Według naszej ankiety, 36 proc. firm w Polsce nie ma stałego rocznego budżetu na transformację cyfrową, a 39 proc. — wystarczających zasobów wewnętrznych i zewnętrznych — wskazuje Paweł Stapf.

Według KPMG, tylko 19 proc. firm z Europy Środkowo- -Wschodniej zatrudnia CDO. Co tracą pozostałe przedsiębiorstwa, zaniedbując digitalizację?Rezygnują z szansy osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i usprawnienia procesów biznesowych — twierdzi 40 proc. uczestników sondażu Dimension Data, przeprowadzonego w 800 firmach w 15 krajach na pięciu kontynentach.

— Sześciu na 10 respondentów przewiduje, że w najbliższych dwóch latach ich firmy zainwestują w wirtualnych doradców i sztuczną inteligencję. Ale nie wystarczy wdrożyć te technologie. Trzeba je powiązać z całym biznesem. Na tym polega cyfrowa transformacja — mówi Marek Kobielski, prezes Dimension Data Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Od pomagiera do partnera