Nabywcy mogą w tej sytuacji skorzystać z uprawnień przysługujących im tytułem rękojmi lub gwarancji. Uprawniony z tytułu rękojmi po wykryciu wady może żądać jej usunięcia i obniżenia ceny. Gdy stwierdzone przez kupującego wady są bardzo istotne, może odstąpić od umowy. Wskazane uprawnienia przysługują kupującemu przez trzy lata od daty wydania nieruchomości.
Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zawiadomi sprzedającego o ujawnionej wadzie, najlepiej na piśmie, w terminie 30 dni od daty jej wykrycia. Natomiast realizacja uprawnień z tytułu gwarancji, w przypadku wykrycia wad po odbiorze mieszkania, możliwa jest wyłącznie wówczas, gdy została dobrowolnie udzielona przez dewelopera — bądź w treści samej umowy, bądź w formie odrębnego dokumentu. W tym przypadku szczegółowy tryb realizacji uprawnień przez kupującego powinien być określony indywidualnie w treści samej gwarancji.
Urawniony z tytułu rękojmi i gwarancji może wykonywać swoje prawa z rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień płynących z gwarancji. Realizacja jednego z uprawnień nie powoduje bowiem utraty pozostałych.
