Odpowiedzialność nie kończy się z przekazaniem kluczy

Magdalena Kot, wspólnik w kancelarii Nobilis Counsels Kot, Gładysz, Grocholski
opublikowano: 2010-05-05 12:06

Odbiór kluczy i podpisanie protokołu odbioru nowego mieszkania nie pozbawia kupującego możliwości zgłaszania deweloperowi dostrzeżonych wad fizycznych i prawnych lokalu (tzw. wad ukrytych), o których kupujący nie wiedział w chwili zawierania umowy lub odbioru.

Nabywcy mogą w tej sytuacji skorzystać z uprawnień przysługujących im tytułem rękojmi lub gwarancji. Uprawniony z tytułu rękojmi po wykryciu wady może żądać jej usunięcia i obniżenia ceny. Gdy stwierdzone przez kupującego wady są bardzo istotne, może odstąpić od umowy. Wskazane uprawnienia przysługują kupującemu przez trzy lata od daty wydania nieruchomości.

Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zawiadomi sprzedającego o ujawnionej wadzie, najlepiej na piśmie, w terminie 30 dni od daty jej wykrycia. Natomiast realizacja uprawnień z tytułu gwarancji, w przypadku wykrycia wad po odbiorze mieszkania, możliwa jest wyłącznie wówczas, gdy została dobrowolnie udzielona przez dewelopera — bądź w treści samej umowy, bądź w formie odrębnego dokumentu. W tym przypadku szczegółowy tryb realizacji uprawnień przez kupującego powinien być określony indywidualnie w treści samej gwarancji.

Urawniony z tytułu rękojmi i gwarancji może wykonywać swoje prawa z rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień płynących z gwarancji. Realizacja jednego z uprawnień nie powoduje bowiem utraty pozostałych.

None
None