Odpowiedzialność niejedno ma imię

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2014-03-07 00:00

Większość dużych firm logistycznych i transportowych działa na rzecz środowiska naturalnego.

Przykładem jest DHL Express Poland, która w ramach programu GoGreen wdrożyła certyfikowany system zarządzania środowiskowego, a ponadto systematycznie wprowadza do swoich obiektów proekologiczne rozwiązania. Zieloną politykę prowadzi także firma DB Schenker Logistics, która z myślą ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko projektuje i stosuje intermodalne rozwiązania kolejowe.

None
None

— Maksymalizujemy również wypełnienie naszych pojazdów i tak planujemy ich trasy, aby samochody były jak najbardziej wykorzystane. Mniej pustych samochodów na drogach to niższa emisja CO 2. Inwestujemy ponadto w szkolenia kierowców z zakresu ekonomicznej i ekologicznej jazdy i mierzymy zużycie paliwa — wymienia Paulina Koszewska, specjalista ds. marketingu i CSR w DB Schenker Logistics. Firma proponuje także swoim klientom narzędzia ekologiczne, np. e-fakturę, eko-kalkulator czy raport emisji spalin, który pozwala monitorować ich wpływ na środowisko.

Nie tylko natura

CSR firm logistycznych i transportowych nie ogranicza się jednak do troski o środowisko. Siódemka bierze np. udział w akcji, w ramach której od każdej doręczonej paczki przekazuje 1 grosz na akcję Szlachetna Paczka. Firma uczestniczy także Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i wspiera Amnesty International podczas akcji Maraton Pisania Listów.

— Jako partner logistyczny projektu odpowiadamy za dostarczanie materiałów niezbędnych do zorganizowania akcji w całej Polsce. Po zakończeniu maratonu dostarczamy paczki z korespondencją do ambasad, z których listy przekazywane są do adresatów. Logistycznie wspieramy także Lubelskie Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia czy Fundację Dziecięca Fantazja — mówi Marcin Kruszyński z Siódemki.

DHL w ramach programu GoHelp podejmuje natomiast działania na rzecz pomocy lokalnym społecznościom. Celem realizowanego przez firmę programu GoTeach jest z kolei edukacja i wspieranie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2009 r. DHL podpisał Europejską Kartę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jest też partnerem Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego”.

— Wspieramy ponadto fundację i hospicjum Gajusz, współpracujemy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym im. Jana Brzechwy w Bogumiłku, przeprowadzamy zbiórki korków, tonerów, pomagamy w nagłych przypadkach — wymienia Monika Waligóra, dyrektor ds. komunikacji i PR DHL Express Poland.

W 2012 r. powstała również Fundacja DHL Dostrzegamy Innych Ludzi, która w ciągu dwóch lat zrealizowała ponad dwadzieścia lokalnych i ogólnokrajowych projektów na rzecz najbardziej potrzebujących. Także CSR DB Schenkera nie ogranicza się do zielonych inicjatyw. Dwa razy w roku firma realizuje program wolontariatu pracowniczego. Edycja wiosenna koncentruje się na ekologii i bezpieczeństwie, natomiast w okresie bożonarodzeniowym pracownicy pomagają m.in. szkołom, domom dziecka i placówkom wychowawczym.

Pole manewru

Ciekawe inicjatywy z dziedziny CSR-u podejmują także reprezentanci innych branż, np. firma Integrated Solutions (IS), należąca do Orange co roku, w okresie przedświątecznym organizuje turniej piłki nożnej o Puchar Prezesa IS z cyklu Graj i Pomagaj. — Gramy na rzecz dzieci z wybranego domu dziecka. Turniej jest nie tylko okazją do wspólnej zabawy, ale przede wszystkim do pomocy potrzebującym — mówi Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions.

Polityka CSR-u jest ważna także dla firmy Nestlé Polska, która uczestniczy m.in. w ogólnoeuropejskiej inicjatywie Nestlé na Rzecz Zatrudniania Ludzi Młodych.

— Coraz więcej młodych ludzi w Europie i Polsce ma problem z odnalezieniem się na rynku pracy. W ciągu najbliższych 3 lat stworzymy możliwość startu zawodowego dla 20 tys. młodych Europejczyków. Zaoferujemy im miejsca pracy, np. w fabryce w Nowej Wsi Wrocławskiej czy innych zakładach produkcyjnych Nestlé, a poza tym praktyki dla studentów i absolwentów oraz praktyczne przyuczenie do zawodu dla uczniów szkół zawodowych. W Polsce inicjatywą zostanie objętych ponad 800 osób do trzydziestego roku życia — zapowiada Iwona Konstanty z Nestlé Polska.

W ramach Polskiej Federacji Producentów Żywności, firma promuje również zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną, a także dąży do przeciwdziałania problemowi otyłości wśród dzieci i młodzieży w ramach programu Trzymaj Formę.

Nauka z Północy

Choć popularność CSR-u wśród Polaków rośnie, wiele możemy się jeszcze nauczyć od Skandynawów. Zwłaszcza jeśli chodzi o działania prośrodowiskowe, np. wywodząca się ze Szwecji Ikea planuje zainwestować globalnie w energię odnawialną 1,5 mld EUR, a duńska Grupa Lego w 2020 r. chce pozyskiwać 100 proc. energii ze źródeł odnawialnych. Warszawskie Atrium 1, zbudowane przez szwedzką firmę Skanska już teraz zużywa natomiast 51 proc. mniej energii w porównaniu ze standardowymi budynkami w Polsce.

— Firmy skandynawskie są bardzo świadome swojego oddziaływania na otoczenie i dążą do jego ograniczenia. Stale poszukują rozwiązań, dzięki którym będą mogły rozwijać się zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, a takie podejście sprawia, że są one bardziej innowacyjne i zyskują przewagę konkurencyjną oraz silną pozycję na wielu rynkach — tłumaczy Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC).