OFE: zbyt duży koszt mailingu obowiązkowego

Katarzyna Ostrowska
01-09-2000, 00:00

OFE: zbyt duży koszt mailingu obowiązkowego

Korespondencja funduszy z klientami

Roczny koszt mailingu obowiązkowego do płacącego członka funduszu emerytalnego wynosi średnio 10 zł. Stanowi to 10 proc. rocznej opłaty od składki klientów OFE.

Koszty funduszy emerytalnych, jakie ponoszą na rzecz różnych instytucji, wynoszą około 14 proc. ich aktywów. Do tego dochodzi opłata dla ZUS za przekazywanie składek, którą ponoszą PTE, oraz koszt mailingu obowiązkowego OFE do klientów. Zdarza się, że fundusze robią kilka mailingów rocznie. Tak było choćby w przypadku OFE Nationale-Nederlanden. Przeprowadził on dwa mailingi. Jeden z własnej woli, listem zwykłym, z prośbą o NIP i możliwość zarejestrowania w telecentrum. Drugi zaś dotyczył obowiązkowego przesłania informacji do klientów.

Fundusze są zobligowane ustawą o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych do przekazywania swoim klientom, przynajmniej raz w roku, pisemnej informacji m.in. o środkach znajdujących się na rachunku członka, o terminach wpłat składek czy wypłat transferowych. Mają to robić OFE po upływie roku od pierwszych przelewów składek klientów z ZUS. Faktycznie robią to jednak dopiero od półtora miesiąca, po wejściu w życie odpowiedniego rozporządzenia.

Bezsensownie...

Mailing obowiązkowy do klientów pociąga za sobą duże koszty. Fundusze wydają nań rocznie średnio od 0,5 do 2 mln zł, w zależności od liczby członków oraz wielkości przesyłki. OFE Skarbiec-Emerytura koszt rocznego mai-lingu ocenia na 1,8 mln zł, Bankowy — na 2,2 mln zł, Dom — na 1,23 mln zł. Fundusz Allianz wydał dotychczas 500 tys. zł, a Rodzina —192,5 tys. zł

— Każdy mailing to koszt kilkudziesięciu-kilkuset tysięcy złotych. Bezsensowne jest to, że trzeba go robić równocześnie do wszystkich klientów. Lepiej byłoby, gdyby można było wysyłać informacje do klientów dokładnie po roku od wpłynięcia ich pierwszej składki. Koszty rozłożyłyby się wówczas w czasie. Tymczasem mailing trzeba zlecać firmom z zewnątrz, co dodatkowo podnosi koszty — mówi Mirosław Kowalski, prezes Grupy Zurich w Polsce.

Wysyłka do klientów to także okazja do przekazania szerszych — niż ustawowe — informacji o funduszu. Przykładem tego może być OFE Skarbiec-Emerytura, który wysłał do swoich klientów dodatkowo swój biuletyn, ankietę i list prezesa oraz — jak większość OFE — kopertę zwrotną na formularz potwierdzający dane osobowe.

...i drogo

Roczny koszt korespondencji obowiązkowej do płacącego członka jest dość wysoki i wynosi średnio 10 zł. Procent zwrotów związanych z nieodebraniem przez adresata listu poleconego, ze względu na zły adres, czas wakacji etc., pozwala ten koszt wyliczyć. Zależy on także od wielkości OFE, liczby klientów, których składki wpływają na konta, czy średniej składki przypadającej na jednego klienta. Wysyłka oznacza najmniejszy wydatek dla największych funduszy, w których koszt rozkłada się na większą liczbę osób. W przypadku OFE Pekao/Alliance, mimo że nie należy on do największych, koszt ten nie jest zbyt wysoki, gdyż procent płacących składki oraz ich średnia wysokość są bardzo wysokie. Niski procent płacących składki ma OFE Rodzina. W efekcie koszt mailingu jest w nim relatywnie duży.

Katarzyna Ostrowska

ZARABIA POCZTA: Wielkość zwrotów podana przez fundusze emerytalne dotyczy mailingu do klientów w okresie do 20 sierpnia. Jego końcowy koszt będzie więc jeszcze wyższy. OFE: PBK Orzeł, Winterthur, Pioneer i Epoka nie chciały ujawnić wielkości zwrotów. W sytuacji, kiedy z jakichś przyczyn klient funduszu emerytalnego nie odbierze przesyłki, OFE płaci podwójnie. Poczta Polska pobie- ra bowiem pieniądze za każdy zwrot listu poleconego. Je- żeli przyjąć, że OFE wysłały do wszystkich klientów (10,2 mln) standardowy list polecony (2,65 zł), to dzięki obowiązkowemu mailingowi funduszy emerytalnych poczta zarobiła 27,03 mln zł plus koszty zwrotów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Ostrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / OFE: zbyt duży koszt mailingu obowiązkowego