Ofensywa Polski Wschodniej

opublikowano: 24-04-2016, 22:00

Fundusze UE Unijny program z grantami dla wschodnich regionów rozkręcił się na dobre. W tym roku firmy mają jeszcze osiem dotacyjnych szans

 

 

W nowym unijnym rozdaniu makroregion obejmujący pięć wschodnich województw znów dostał dodatkową pomoc. Tym razem w ramach specjalnego programu operacyjnego pod nazwą Polska Wschodnia (POPW) do naszego kraju trafi łącznie 2 mld EUR. Przypomnijmy, że te pieniądze zostaną przeznaczone na projekty realizowane w woj. lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim lub warmińsko-mazurskim. Przedsiębiorcy działający w tych regionach musieli uzbroić się w cierpliwość — start konkursów z dotacjami z POPW został wyznaczony na późniejsze terminy niż w innych programach. Inna sprawa, że w ubiegłym roku naborów było niewiele. Dopiero w 2016 r. mamy prawdziwy wysyp konkursów. Pierwsze z nich właśnie ruszyły.

Na podbój świata

Od 15 kwietnia przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje, które ułatwią wejście z działalnością na zagraniczne rynki. Zachętą są pieniądze z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP”. W etapie I można zdobyć dofinansowanie m.in. na usługi doradcze związane z opracowaniemnowego modelu biznesowego, który doprowadzi do umiędzynarodowienia działalności firmy. Pierwszy nabór wniosków z dotacjami na ten cel trwa do 20 maja, kolejny odbędzie się jesienią. Pula każdego to 10 mln zł, a na pojedynczy projekt można otrzymać do 50 tys. zł. Gdy przedsiębiorca zrealizuje powyższe przedsięwzięcie, będzie miał szansę zdobyć kolejną dotację — tym razem na wprowadzenie w życie przyjętego modelu. To etap II, do którego nabór zostanie ogłoszony w grudniu. W tej fazie firmy zawalczą o znacznie wyższy budżet — do podziału jest aż 200 mln zł, a na jeden projekt można dostać nawet 500 tys. zł.

Regionalne marki

20 kwietnia wystartował konkurs z dotacjami na tworzenie innowacyjnych produktów sieciowych. W naborze z poddziałania 1.3.2 pieniądze mogą dostać konsorcja składające się co najmniej z 10 mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Co ważne, nowe rozwiązania powinny wpisywać się w regionalne inteligentne specjalizacje, czyli obszary, w których województwa mają potencjał konkurowania na poziomie globalnym (wspólne dla co najmniej dwóch regionów Polski Wschodniej). Czym są innowacyjne produkty sieciowe? Chodzi o przedsięwzięcia wykorzystujące potencjał makroregionu — mają one jedną koncepcją połączyć rozproszoneatrakcje, miejsca, obiekty i usługi w taki sposób, aby utworzyć kompleksową ofertę produktów gotowych do sprzedaży, np. w pakiecie. Różne elementy ma łączyć koncepcja i wspólny wyróżnik — marka produktu. Oferta sieciowych produktów może dotyczyć różnych obszarów tematycznych, takich jak np. historia, kulinaria czy edukacja. Konsorcja firm mogą składać wnioski o granty z tego poddziałania do 28 czerwca.

Dotują wzornictwo

Jeszcze w kwietniu zostanie ogłoszony konkurs z działania 1.4 „Wzór na konkurencję”. To pieniądze na zarządzanie w firmie wzornictwem — m.in. przeprowadzenie audytu wzorniczego i stworzenie strategii wzorniczej. Te działania mają być wstępem do realizacji projektowania wzorniczego, którego rezultatem będzie wprowadzenie innowacji na rynek. W ubiegłym roku przedsiębiorcy stawali w szranki o granty z pierwszego etapu — każdy mógł dostać do 100 tys. zł. Natomiast w maju zawalczą o pieniądze na drugą fazę. Pojedyncza dotacja to maksymalnie 3 mln zł, a łącznie w budżecie konkursu jest 150 ml zł. Kolejną szansę z dotacjami na pierwsze stadium firmy dostaną jesienią.

Od pomysłu na rynek

Sztandarowym instrumentem wspomagającym młodych przedsiębiorców są w Polsce Wschodniej „Platformy startowe dla nowych pomysłów” (poddziałanie 1.1.1). To do animatorów tych platform powinni zgłaszać się młodzi ludzie (do 35. roku życia), którzy mają pomysł na biznes i chcieliby rozwijać go w jednym z województw makroregionu. Tu dostaną wsparcie w postaci m.in. inkubacji, doradztwa, mentoringu i usług odpowiadających na potrzeby firm. W momencie, gdy przedsiębiorca ma już opracowany model biznesowy i gotowy produkt lub usługę, będzie mógł sięgnąć po dofinansowanie na początkowy etap działania firmy. I tu w grę wchodzą dotacje z poddziałania 1.1.2 „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”, czyli kontynuacji platform. Młode firmy będą mogły ubiegać się o dotacje w wysokości od 50 tys. do nawet 800 tys. zł. Nabór ruszy w czerwcu i zakończy się w lipcu.

Innowacje w skali kraju

W tych samych miesiącach będą trwały zmagania o pieniądze z poddziałania 1.3.1 „Wdrażanie innowacji przez MSP”. Firmy mogą ubiegać się o 135 mln zł na przedsięwzięcia, które będą prowadziły do tworzenia nowatorskich produktów lub usług. Jest jednak warunek — trzeba współpracować i należeć do ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego, czyli grupy co najmniej pięciu firm kooperujących w pokrewnych branżach (np. klastra). Co ważne, rezultaty projektów powinny być innowacyjne przynajmniej w skali kraju. Na jedno przedsięwzięcie można dostać nawet 7 mln zł. Tegoroczny konkurs to kolejna odsłona tego instrumentu. W ubiegłorocznej dofinansowanie w łącznej wysokości 141,9 mln zł otrzymały 33 projekty. To nie koniec dotacyjnych szans, bo budżet na dofinansowanie firm w tym poddziałaniu do 2020 r. wynosi 400 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane