
Finalny odczyt wskaźnika PMI dla usług spadł do 47,6 pkt z 52,1 pkt miesiąc wcześniej, schodząc zdecydowanie poniżej wstępnego odczytu, który kształtował się na poziomie 48,8 pkt. Oznacza to najszybszy spadek aktywności biznesowej w tym segmencie gospodarki od sierpnia 2021 r.
Jak wynika z raportu opracowywanego wspólnie przez Bank Japonii i IHS Markit firmy usługowe ograniczyły liczbę pracowników w najszybszym tempie od 20 miesięcy zwiększając odsetek pesymistycznych ocen na bieżący rok. Udział optymistycznych nastrojów w badaniu spadł do najniższego poziomu od pięciu miesięcy.
Główną przyczyną kurczenia się sektora usług jest rekordowy wzrost liczby nowych infekcji koronawirusem co wymusiło wprowadzenie nowych restrykcji i ograniczeń oraz ponowne wprowadzenie konieczności zachowania dystansu społecznego. Drugim istotnym czynnikiem „tąpnięcia” w usługach jest wzrost obciążeń kosztowych.