W 2020 r. do stacji demontażu zgłoszono ponad 400 tys. aut osobowych. Najczęściej na złom trafiały 20-letnie ople astry.
W 2020 r. z Centralnej Ewidencji Pojazdów wyrejestrowano z powodu demontażu 405,2 tys. aut osobowych — wynika z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To o 13,6 mniej niż w 2019 r. i o 19,6 proc. mniej niż 2018 r., kiedy do stacji demontażu dostarczono ich ponad 500 tys.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
W 2020 r. do stacji demontażu zgłoszono ponad 400 tys. aut osobowych. Najczęściej na złom trafiały 20-letnie ople astry.
W 2020 r. z Centralnej Ewidencji Pojazdów wyrejestrowano z powodu demontażu 405,2 tys. aut osobowych — wynika z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To o 13,6 mniej niż w 2019 r. i o 19,6 proc. mniej niż 2018 r., kiedy do stacji demontażu dostarczono ich ponad 500 tys.
Dwucyfrowy spadek w 2020 r. można częściowo wytłumaczyć trwającą pandemią — wyraźny spadek wyrejestrowań nastąpił w marcu, kwietniu i maju. - Systematycznie zmniejszająca się liczba pojazdów zgłaszanych do demontażu powinna niepokoić. Oznacza bowiem, że rozwija się szara strefa - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.
Według przedstawicieli Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (FORS) zjawisko nielegalnego demontażu aut ostatnio się nasila. Auta zamiast do legalnych stacji trafiają do warsztatów specjalizujących się w dzikim recyklingu, m.in w celu wymontowania i sprzedaży podzespołów. Zgodnie z szacunkami FORS rocznie do szarej strefy trafia ponad 50 proc. wycofanych z eksploatacji pojazdów.
Z analizy danych z poszczególnych województw wynika, że w okresie dwóch ostatnich lat najbardziej spadła liczba demontowanych legalnie aut w województwach pomorskim (-27,3 proc.,) i śląskim (-25,2 proc.).
W 2020 r. (podobnie jak w dwóch poprzednich latach), najczęściej demontowane były auta wyprodukowane w 1999 r. (15 proc. wszystkich wycofanych). Nieco rzadziej samochody z roczników 1998 (50,7 tys. aut) i 2000 (49,5 tys. sztuk). Łącznie te trzy roczniki stanowią ponad 40 proc. wszystkich zdemontowanych w minionym roku samochodów osobowych.
Oczywiście najczęściej demontowane są pojazdy, które w tamtych latach brylowały w rankingach sprzedaży, nie tylko w Polsce, ale także w Europie Zachodniej. Blisko 70 proc. zdemontowanych w 2020 r. aut trafiło kiedyś do Polski w ramach importu samochodów używanych.
Marką, której modele najczęściej trafiały do demontowni w 2020 r., był opel (64,5 tys. ), a modelem opel astra (ponad 26,5 tys.).
Praktycznie wszystkie stare pojazdy dostarczyły do stacji demontażu osoby prywatne. Zaledwie 1 proc. zdemontowanych w minionym roku aut stanowią pojazdy firmowe.
Najczęściej demontowane marki*
Marka
liczba zdemontowanych aut
Opel
64522
Volkswagen
50052
Fiat
48061
Renault
39061
Ford
36199
Najczęściej demontowane modele*
Model
liczna zdemontowanych aut
Opel astra
26567
Volkswagen golf
21007
Opel corsa
15770
Fiat seicento
15413
Opel vectra
14734
* w Polsce w 2020 r.
Źródło: Samar
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.