Opoczno sprzedaje zbędny majątek

Paweł Mazur
12-01-2001, 00:00

Opoczno sprzedaje zbędny majątek

Restrukturyzacja Opoczna, czołowego producenta płytek ceramicznych, ma przynieść spółce kilkanaście milionów złotych oszczędności. Firma sprzedaje zakład energetyczny oraz przymierza się do zbycia zakładu produkującego wodę Lider i trzech firmowych sklepów. Wpływy ze sprzedaży oraz pieniądze uzyskane od inwestora zarząd przeznaczy na budowę nowej fabryki.

W czerwcu tego roku Opoczno zamierza otworzyć budowaną fabrykę gresu. Koszt inwestycji oceniany jest na 200 mln zł.

— Po zakończeniu drugiego etapu tej inwestycji zwiększymy moce produkcyjne o mniej więcej 6 mln mkw. płytek — do 22 mln mkw. — mówi Sławomir Frąckowiak, prezes Opoczna.

Amerykański wkład

Pieniądze na inwestycje pochodzą m.in. ze środków uzyskanych z podwyższenia kapitału akcyjnego. Ostatnią emisję akcji objął amerykański inwestor finansowy, czyli Credit Suisse First Boston International Equity Partners, stając się posiadaczem (fundusz odkupił wcześniej 30 proc. akcji Opoczna od Skarbu Państwa) 50,2 proc. akcji. Wpływy do kasy spółki z podwyższenia kapitału akcyjnego wyniosły około 100 mln zł. Reszta pieniędzy potrzebnych na budowę fabryki pochodzić będzie z kredytów i środków własnych.

Poszukując pieniędzy firma kontynuuje proces restrukturyzacji, m.in. sprzedaje zbędny majątek. Finalizowana jest właśnie transakcja sprzedaży (za blisko 3,2 mln zł) Zakładu Energetyki Cieplnej, którą kupuje gmina Opoczno. Spółka będzie odbierała 30 proc. produkowanej tam energii. W ciągu najbliższych miesięcy powinno dojść do sprzedaży Zakładu Nr 1 wytwarzającego wodę Lider. Zakład wyceniony został na około 2,5 mln zł i — jak podkreśla prezes Frąckowiak — jest spore zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów tą nieruchomością. Ponadto w tym roku mają być wydzielone wydział narzędziowy i transportowy, które przejdą na własny rozrachunek.

— W ramach restrukturyzacji chcemy sprzedać też trzy nasze sklepy firmowe — w Sosnowcu Końskim oraz Opocznie. Oszczędności z tytułu wprowadzanych zmian oceniam na kilkanaście milionów złotych w skali roku — dodaje prezes.

Przyszłościowy rynek

Na rynku firma konkuruje m.in. z Ceramiką Paradyż, która w 2002 roku chce zwiększyć sprzedaż do 20 mln mkw. płytek ceramicznych. Udział Opoczna w krajowej sprzedaży tego asortymentu oceniany jest na 17 proc., a w produkcji — na blisko 40 proc. W Polsce sprzedaje się 80-85 mln mkw. płytek ceramicznych rocznie, z czego około połowy pochodzi z importu, głównie z Włoch i Hiszpanii. Krajowe zapotrzebowanie na płytki ceramiczne — zdaniem obserwatorów rynku — powinno wzrosnąć w ciągu najbliższych pięciu lat do 120 mln mkw. płytek rocznie. W 2000 roku Opoczno zarobiło netto około 20 mln zł, przy sprzedaży na poziomie 300 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Opoczno sprzedaje zbędny majątek