Opóźnia się tworzenie stref duty free

Arkadiusz Braumberger
opublikowano: 14-06-1999, 00:00

Opóźnia się tworzenie stref duty free

Tylko dwa lotniska mogą otworzyć sklepy bezcłowe

W GDAŃSKU I KATOWICACH: Baltona, kierowana przez Kazimierza Wieteskę, jest pewnym kandydatem do zagospodarowania obu stref bezcłowych. fot. Borys Skrzyński

Strefy handlu bezcłowego, zgodnie z zamierzeniami resortu finansów, miały powstać na regionalnych lotniskach do końca czerwca. Na razie jednak nic nie wskazuje na to, że tak się stanie.

Utworzeniem własnych stref handlu bezcłowego interesują się wszystkie lotniska regionalne obsługujące ruch międzynarodowy: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu.

Pod koniec ubiegłego roku, kiedy wreszcie uregulowano zasady powoływania i znoszenia wolnych obszarów celnych, na których mogą z kolei powstawać strefy handlu bezcłowego, wszystkim zainteresowanym obiecano, że pierwsze placówki duty free będą mogły rozpocząć działalność podczas tegorocznych wakacji.

Czekanie na papiery

Edmund Cichowski, dyrektor departamentu ceł przy Ministerstwie Finansów, nie podaje jednoznacznej odpowiedzi, która wyjaśniałyby opóźnienie. Częściowo wina może leżeć po stronie zarządów portów. Zainteresowani byli zobowiązani do przedstawienia stosownych wniosków. Większość portów przesłała niekompletne dokumenty.

— Do 30 czerwca sklepy duty free mają zostać zlikwidowane w UE. Oznacza to, że krajowe strefy wolnocłowe do czasu przystąpienia Polski do Unii może czekać gwałtowny, choć krótki rozwój. Moim zdaniem, powinniśmy wykorzystać nadarzającą się szansę i zarobić na tym jak najwięcej pieniędzy — mówi szef departamentu ceł resortu finansów.

Porty lotnicze, które chciałyby zarobić na handlu bezcłowym, muszą poczekać na zatwierdzenie decyzji o otwarciu nowych WOC przez Radę Ministrów. Zaostrzone przed końcem ubiegłego roku warunki spełniły tylko Pyrzowice i Rębiechowo.

Pierwsi w lipcu

Na otworzenie sklepów duty free gdańskie Rębiechowo i katowickie Pyrzowice przy odrobinie szczęścia nie poczekają dłużej niż do sierpnia.

— Zarządy portów lotniczych w Rębiechowie i Pyrzowicach złożyły komplet potrzebnych dokumentów i najprawdopodobniej już w lipcu lub na przełomie lipca i sierpnia będą mogły otworzyć swoje strefy handlu bezcłowego — twierdzi dyrektor Cichowski.

Wolny obszar celny na terenie Portu Lotniczego w Gdańsku ma mieć ponad 150 mkw. Pod względem zajmowanej powierzchni będzie to druga tego typu placówka po warszawskim Okęciu.

WOC w Pyrzowicach zajmie 100 mkw. Strefy bezcłowe, których utworzenie planuje się na innych lotniskach, nie przekraczają 100 mkw.

Faworytem jest Baltona

Najpoważniejszym kandydatem do zagospodarowania powierzchni handlowych jest gdańska Baltona, która już jakiś czas temu otworzyła swoje sklepy na wszystkich lotniskach w częściach ogólnodostępnych. Przedstawiciele spółki odmawiają jednak, przynajmniej na razie, ujawnienia konkretnych planów przyszłych inwestycji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Braumberger

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Opóźnia się tworzenie stref duty free