Optymistycznie w nowy rok

Rafał Fabisiak
29-12-2011, 00:00

Rynek leasingu z roku na rok notuje lepsze wyniki. Firmy leasingowe przewidują dalszy wzrost w 2012, choć nieco wolniejszy

Ostatnie 3 lata to coroczny wzrost wartości rynku leasingu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GUS, wśród 84 przedsiębiorstw prowadzących działalność leasingową (w tym 31 zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu) w całym 2010 r. firmy z branży zawarły prawie 200 tys. nowych umów (179 tys. w 2009 r.). Wartość wszystkich kontraktów leasingowych w 2010 wyniosła niecałe 24 mld zł (21,4 mld zł w 2009 r.). Badane przedsiębiorstwa dysponowały łącznie majątkiem w wysokości 66 mld zł, czyli o 3,6 proc. większym niż w roku 2009. Badanie GUS wskazało, że w 2010 r. przybyło zarówno optymistów, jak i pesymistów. Aż 34 przedsiębiorstwa spośród wspomnianych 84 uznawały sytuację rynkową za sprzyjającą rozwojowi firmy. Rok wcześniej oceniało ją tak jedynie 18 firm. Tylko 6 przedsiębiorstw oceniło sytuację na rynku jako średnią (40 w 2009), a 31 odpowiedziało, że warunki prowadzenia działalności leasingowej były złe. Ponadto prawie 37 proc. badanych leasingodawców deklarowało wzbogacenie oferty o nowe produkty, w 2009 było ich więcej, bo 47 proc.

2011 też na plusie

Statystyki Związku Polskiego Leasingu (ZPL), zrzeszającego 32 firmy, po pierwszych trzech kwartałach roku 2011 również wyglądają optymistycznie. Według danych ZPL, porównując te same okresy roku 2010 i 2011, można dostrzec, że wartość netto leasingu ogółem wzrosła z 18 do 22 mld zł. — Wynik ten należy uznać za bardzo dobry, szczególnie mając na uwadze obecną sytuację ekonomiczną w Europie, która niewątpliwie może mieć negatywny wpływ na decyzje inwestycyjne polskich przedsiębiorstw. Trzeba też pamiętać o wysokim kursie EUR / PLN w ostatnich miesiącach, który sprawił, że wiele firm wstrzymało się z realizacją zaplanowanych wcześniej inwestycji — uważa Kamil Sokołowski, specjalista w firmie Siemens Finance, specjalizującej się w leasingu maszyn i urządzeń przemysłowych, medycznych, a także sprzętu rolniczego. Jak tłumaczy Joanna Wujcik- Lasocka, członek zarządu Volkswagen Leasing Polska rok 2010 był rokiem „kratki”. Firmy, szczególnie z sektora MŚP, kupowały wówczas samochody, by móc jeszcze w pełni odliczyć podatek VAT. Z kolei po roku 2011 spodziewano się, że będzie on czasem wymiany flot samochodowych w firmach i rzeczywiście tak się stało. Na przykład w Volkswagen Leasing wzrost sprzedaży flotowej wyniósł niemal 100 proc. w porównaniu do 2010 r.

— Nadal najlepiej rozwijającym się sposobem finansowania pojazdów był wynajem długoterminowy (FSL), którego wzrost w tym roku szacuje się na 10 proc. Przedsiębiorcy muszą optymalnie zarządzać kosztami flot samochodowych, a FSL jest najlepszym rozwiązaniem. Również przedsiębiorcy z sektora MŚP coraz wnikliwiej analizują ten obszar kosztów, dlatego tendencja do wykorzystania samochodów właśnie w formie wynajmu długoterminowego staje się coraz wyraźniejsza — dodaje Joanna Wujcik-Lasocka.

Struktura

Chociaż rynek rośnie, to nie dla wszystkich. Spadek wartości netto o 8,5 proc. w pierwszych trzech kwartałach 2011 r. odnotowano w leasingu nieruchomości. Wartość leasingu lekkich aut ciężarowych do 3,5 tony w tym samym okresie spadła zaś aż o 45 proc. Według danych ZPL, w strukturze leasingu nie widać wyraźnych zmian. Największy udział w rynku po trzech kwartałach 2011 r. mają pojazdy (59 proc.), następne są maszyny i urządzenia (35,8 proc.), samoloty, statki i tabor kolejowy (2,7 proc.) oraz sprzęt IT (1,7 proc.).

— W 2011 r. obserwowaliśmy również tendencję, zgodnie z którą klasyczny leasing tracił udział w finansowaniu samochodów firmowych, a rynek CFM [zarządzenie flotą — przyp. red.], w którym głównym produktem jest FSL zyskiwał. Spodziewam się, że w 2012 r. dotychczasowa struktura leasingu zostanie utrzymana — dodaje Joanna Wujcik-Lasocka Kamil Sokołowski również oczekuje, że podobna struktura finansowanych aktywów utrzyma się także w roku 2012.

Prognozy na plus

Firmy leasingowe w dobrym nastroju wchodzą w nowy rok. Jak mówi Joanna Wujcik- -Lasocka rozwój rynku leasingowego w Polsce przedstawia się stabilnie. Przewiduje ona wzrost zarówno leasingu detalicznego, jak i flotowego.

— Co prawda dynamika leasingu detalicznego może być niższa niż w przypadku tej usługi dla flot. Firmy zaliczane do grupy MŚP i indywidualni przedsiębiorcy ostrożnie podchodzą do zaciągania nowych zobowiązań i w świetle ewentualnego kryzysu wolą dłużej jeździć pojazdami w odróżnieniu od dużych firm, które dość systematycznie wymieniają floty samochodowe — dodaje.

— Według nas rynek w roku 2012 będzie nadal rósł, jedynie tempo wzrostu może być niższe niż w roku 2011. Należy pamiętać, że cały czas firmy realizują inwestycje, wspierając się przyznanymi wcześniej funduszami pomocowymi z EU. Poza tym w roku 2012 dostęp do finansowania inwestycji kredytem bankowym może być trudniejszy dla firm, co może zaowocować większym zainteresowaniem leasingiem — twierdzi Kamil Sokołowski.

22,18 mld zł Taka była łączna wartość wszystkich umów leasingowych zawartych w pierwszych trzech kwartałach 2011 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Optymistycznie w nowy rok