Optymizm wygra z kryzysem?

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych – Związek Pracodawców
opublikowano: 05-08-2009, 14:14

Wyniki najnowszych badań nad kondycją polskiej gospodarki i sytuacją na rynku kredytów detalicznych nie wskazują jednoznacznie, w którym kierunku zmierza polska gospodarka.

Konsumenci twierdzą, że ich sytuacja finansowa się pogorszy, ale nie przestają planować większych zakupów. Pewne pozytywne sygnały wysyłają także firmy, chociaż nadal borykają się z zatorami płatniczymi. O tym wszystkim mówili eksperci podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i jej partnerów – Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG) i Krajowy Rejestr Długów (KRD).
      
Polacy obawiają się skutków kryzysu finansowego i twierdzą, że ich sytuacja finansowa ulegnie pogorszeniu. Obawiają się zahamowania wzrostu wynagrodzeń i coraz większego bezrobocia. To powoduje, że przejawiają mniejszą skłonność do robienia dużych zakupów. „Jednak więcej rodzin niż w ubiegłym kwartale planuje zaciągnięcie w ciągu najbliższych 12 miesięcy kredytu na pokrycie poważniejszych wydatków. Zdecydowanie więcej osób niż w badaniu wiosennym deklaruje, że zamierza kupić samochód lub przeprowadzić remont na kredyt. Pozytywnym sygnałem jest to, że wzrasta odsetek respondentów deklarujących, że przez najbliższy rok nie będą mieli problemów z obsługą zadłużenia. Jest ich już ponad 35%” - mówi dr Piotr Białowolski z Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.

Ciekawe informacje przynoszą dane o korzystaniu przez Polaków z kart kredytowych. „Zadłużenie na kartach kredytowych rośnie bardzo szybko, najszybciej spośród wszystkich rodzajów kredytów. W ciągu roku wzrosło o 32%. Jednocześnie nowych kart nie przybywa tak szybko, co świadczy o tym, że coraz częściej sięgamy do portfeli po karty kredytowe, które mamy już od pewnego czasu. Do zadłużania się przy pomocy kart Polacy podchodzą bardzo ostrożnie, jednak już prawie 2/3 posiadaczy kart kredytowych spłaca co miesiąc tylko minimalną wymaganą przez bank kwotę”-  analizuje wyniki badań Dyrektor Generalny KPF, Andrzej Roter. Nadal niewielu, bo tylko 2% z nas odkłada regularnie na emeryturę. Większość osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że oszczędza na przeprowadzenie remontu lub na bieżące wydatki konsumpcyjne. Fakt, że oszczędzamy raczej krótkoterminowo, jest dodatkowym elementem, który pod uwagę muszą brać banki poszukujące źródeł finansowania akcji kredytowej.

Ważną częścią cyklicznych badań prowadzonych przez KPF jest realizowany wspólnie z Krajowym Rejestrem Długów projekt „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Wyniki bieżącego badania wskazują na konsekwentne pogarszanie się nastrojów polskich przedsiębiorców. Największy wpływ na tę sytuację mają prognozy bieżącego odzyskiwania należności w najbliższym kwartale. Firmy dostrzegają, że ich klientom i kontrahentom regularne wywiązywanie się ze zobowiązań sprawia trudności, a to przyczynia się do powstawania zatorów płatniczych.

„Ponad 43% polskich firm wskazuje powstawanie zatorów płatniczych jako główną konsekwencję problemów z odzyskiwaniem należności. Brak regularnych płatności prowadzi też do ograniczenia inwestycji. Problem ten dotyka niestety przede wszystkim małe firmy, które nie korzystają z profesjonalnych rozwiązań służących poprawie płynności” - zauważa Andrzej Kulik, rzecznik prasowy KRD. Piotr Białowolski zwraca jednak uwagę na pozytywne symptomy widoczne w wynikach badań - „Odsetek nieregularnych płatności w portfelach polskich firm obniżył się. Oznacza to, że na horyzoncie widać poprawę. Skróceniu o 3 dni uległ też przeciętny okres przeterminowania należności. Jest to sygnał, że coraz więcej firm odzyskuje stare długi”. W badaniu sprawdzono, które branże dysponują portfelami o najniższej jakości. Większość firm telekomunikacyjnych i handlowych boryka się z problemem przeterminowanych należności. Najlepsza sytuacja panuje wśród instytucji finansowych. Prawie 1/3 przedsiębiorców deklaruje, że w najbliższym czasie trudności z odzyskiwaniem należności nasilą się. Tylko 6% ankietowanych twierdzi, że nie będą mieli do czynienia z tego typu problemami.
        
Wyniki badań KPF dają podstawy do pewnego optymizmu. Polacy, chociaż przewidują pogorszenie sytuacji gospodarczej i obawiają się skutków kryzysu, spodziewają się, że będą coraz lepiej radzili sobie z obsługą zobowiązań kredytowych. Polskie firmy nadal obawiają się pogorszenia jakości swoich należności, które prowadzą do powstawania zatorów płatniczych, ale jednocześnie odczuwają spadek kosztów przeznaczonych na obsługę zobowiązań.
Badanie sytuacji na rynku consumer finance zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych. Badanie „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” przeprowadzono na reprezentatywnej próbie polskich firm.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych – Związek Pracodawców

Polecane