Orange i T-Mobile biją się o pozycję lidera

MEW
10-08-2012, 00:00

Hamujący rynek komórek sprawił, że Orange i T-Mobile ostro walczą o miano operatora z największą liczbą klientów.

Polska Telefonia Cyfrowa (PTC), operator sieci T-Mobile, podała wczoraj, że miała 15 mln klientów na koniec drugiego kwartału tego roku. To oznacza, że przegoniła PTK Centertel, operatora sieci Orange, i uzyskała pierwsze miejsce na rynku pod kątem aktywnych kart SIM. Orange szybko zareagował — wczesnym popołudniem poinformował, że licząc według metodologii PTC, ma już 16,9 mln klientów. Zgodnie z przyjętą przez siebie metodologią Orange ma 14,7 mln klientów. Obaj operatorzy różnie liczą aktywne karty SIM — wydłużenie ważności konta może sztucznie zawyżyć liczbę użytkowników sieci. W jednym zarówno PTC, jak i Centertel są zgodni — przychody spadają. Obu operatorom tak samo — o 0,9 proc. w drugim kwartale. I to mimo EURO 2012, które — według oczekiwań części rynku — miało mocno podciągnąć wyniki branży komórkowej w drugim kwartale. Okazuje się, że efekt mistrzostw był znikomy.

— Podtrzymuję nasze wcześniejsze oczekiwania, że przychody operatorów komórkowych spadną o 1-3 proc. w 2012 r. Byliśmy na to przygotowani i realizujemy dotychczasowy plan — walczymy o rynek. Na to wydajemy pieniądze. Wydatki marketingowe pozostaną na poziomie z pierwszej połowy roku, ale EBITDA w drugiej połowie powinna być trochę wyższa niż w pierwszej — mówi Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile.

PTC miała 1,779 mld zł przychodów w drugim kwartale (spadek o 0,9 proc. rok do roku). EBITDA wyniosła 592 mln zł, a marża EBITDA — 33,3 proc., co stanowi wzrost o 2,5 pkt proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2012 r., oraz spadek o 5,5 pkt proc. rok do roku.

— Na rynku, który nie rośnie, operatorzy zaczynają bić się o każdy wskaźnik, a miano „lidera rynku” czy „największego gracza” staje się coraz ważniejsze. Ale skoro obydwaj operatorzy pozyskali aż tylu klientów w drugim kwartale, to abstrahując od wpływu EURO 2012, zaczynam obawiać się o wyniki Polkomtela, który przecież przechodzi silną restrukturyzację działów sprzedaży i obsługi klienta — mówi Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Orange i T-Mobile biją się o pozycję lidera