Oriflame wraca do korzeni
Oriflame Poland dopiero niedawno zaczęła podkreślać swój szwedzki rodowód. Po 9 latach działalności na polskim rynku firma zmieniła swój image. Kreując nowy wizerunek postawiła na wartości, z którymi Szwecja jest utożsamiana, przede wszystkim na tolerancję i ekologię.
Firma, która zajmuje się sprzedażą bezpośrednią kosmetyków, jest obecna w Polsce od 1991 roku. Dynamika wzrostu obrotów i rozwój sieci przeszły oczekiwania dyrektorów Oriflame.
Solidny partner
— Polska jest postrzegana przez szwedzkich udziałowców holdingu Oriflame jako perspektywiczny rynek. Nasz kraj został potraktowany w sposób szczególny, ponieważ wybudowano tu fabrykę. Taka decyzja zapada tylko w przypadku dużych i stabilnych rynków. Oddziały w wielu innych krajach, np. w Rosji, bazują na imporcie — podkreśla Michał Rogatko, dyrektor marketingu Oriflame Poland.
Dotychczas Oriflame zainwestowała w Polsce 30 mln USD w budowę fabryki kosmetyków w podwarszawskim Ursusie i centrum dystrybucyjno-magazynowe zaopatrujące 12 krajów. Firma zatrudnia około 300 pracowników i ma 100 tysięcy dystrybutorów. Placówki Oriflame znajdują się w 27 miastach, a jej oferta obejmuje 450 produktów. Roczne obroty firmy przekraczają 200 mln zł.
— Sprzedaż bezpośrednia w naszym kraju wciąż walczy o uznanie klientów, jest jednak coraz lepiej postrzegana. Szwedzi zaliczają Polskę do krajów, które mają już dojrzały rynek sprzedaży bezpośredniej. Polskie doświadczenia i opinie traktowane są bardzo poważnie. Zdarza się, że scenariusze sprawdzone w Polsce są wprowadzane w innych krajach. Oriflame Poland wpływa więc na kształtowanie obrazu całej firmy — uważa Michał Rogatko.
Szwedzkość w cenie
Do pewnego momentu firmie nie wydawało się istotne, że marka Oriflame nie kojarzy się jednoznacznie ze Szwecją.
— Sądzę, że wcześniejsze decyzje, aby nie podkreślać szwedzkiego rodowodu firmy, były wynikiem jej międzynarodowego charakteru. Nasza centrala mieści się w Belgii, założyciele są Szwedami, centrum badawczo-rozwojowe ulokowane jest w Dublinie, a badania kliniczne prowadzone są w Anglii — opowiada Michał Rogatko.
Dopiero gdy Oriflame zdecydowała się zmienić logo, londyńska agencja Partners, tworząca nowy wizerunek firmy, doradziła, aby podkreślać typowe dla Szwecji wartości pozytywnie postrzegane na całym świecie. Należy do nich szacunek dla środowiska naturalnego i życie w zgodzie z naturą, prostota form estetycznych oraz równe traktowanie ludzi, niezależnie od płci.
— Nowe logo jest proste i chłodne. Kojarzy się ze skandynawską prostotą. „Twarzą Oriflame” jest obecnie Izabella Scorupco, aktorka powszechnie kojarzona ze Szwecją — mówi Michał Rogatko.
Oriflame jest jedną z dwóch szwedzkich firm z branży kosmetycznej, które zainwestowały w Polsce. Z sukcesem na naszym rynku działa także Catzy of Poland (od 1983 roku).
Karolina Guzińska