Środowisko naturalne, relacje z personelem, zaangażowanie społeczne — na przedsięwzięcia z tych obszarów mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo może dostać do 100 tys. zł. Trzeci w historii nabór z dotacjami na CSR ruszy 11 stycznia. Tym razem do podziału będzie 2,4 mln zł. Nie są to granty unijne — pieniądze przekaże Szwajcaria w ramach programu współpracy wspierającego nowe kraje UE (Polska wciąż jest za taki uznawana), a organizacją konkursowych zmagań zajmie się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Tylko 5 województw
Nie będzie to jednak zwykła kontynuacja poprzednich edycji. Obejmowały one zasięgiem cały kraj, natomiast teraz wsparcie zostanie przeznaczone na przedsięwzięcia realizowane przez firmy z tylko pięciu województw: podlaskiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego lub świętokrzyskiego. — Zmiana zasięgu wynika z ograniczonej puli funduszy. Do dyspozycji przedsiębiorców mamy 2,3 mln zł, czyli znacznie mniej niż w poprzednich konkursach. Trzeba zaznaczyć, że obecny trzeci nabór wniosków jest konkursem dodatkowym, którego wcześniej nie planowaliśmy. Udało się go zorganizować dzięki wygospodarowaniu oszczędności w projekcie. Ten dodatkowy konkurs jest skierowany do przedsiębiorców z pięciu województw, w których w poprzednich dwóch naborach było najmniej złożonych wniosków — mówi Małgorzata Jelińska, koordynator projektu z PARP.
Kryterium terytorialne to niejedyny wymóg. Aby mieć szanse na dotację, trzeba prowadzić firmę od co najmniej pół roku przed złożeniem wniosku i kwalifikować się do otrzymania pomocy de minimis. Poza tym wsparcie mogą uzyskać tylko ci przedsiębiorcy, którzy nie otrzymali dotacji na CSR w dwóch poprzednich edycjach projektu. Jeśli firma spełnia wszystkie powyższe warunki, może stanąć w szranki o grant.
Pieniądze trafią do przedsiębiorców, którzy planują przedsięwzięcia związane z bieżącą działalnością firmy w jednym z trzech obszarów: środowiskiem naturalnym, relacjami z personelem firmy lub zaangażowaniem społecznym. Organizatorzy konkursu sfinansują do 70 proc. kosztów tych projektów, resztę przedsiębiorcy muszą opłacić sami.
— Celem tych przedsięwzięć powinno być zmniejszenie oddziaływania firmy na środowisko naturalne, poprawa warunków pracy lub relacji ze społecznością lokalną. Przykładami takich działań są proekologiczne inwestycje, stworzenie ekoproduktu czy wdrożenie norm i standardów jakości, bezpieczeństwa produktu czy środowiska naturalnego. W grę wchodzi też stworzenie planu rozwoju kompetencji pracowników czy programu szkoleń oraz poprawa systemu obsługi klientów — wymienia Małgorzata Jelińska.
Konieczna strategia
Co ważne, projekt powinien być zgodny ze strategią CSR wdrożoną w firmie lub wynikać z innych jej dokumentów strategicznych (np. statutu). Ale beneficjentem może być też firma, która obecnie takiej strategii nie ma i dopiero ją planuje. W takim przypadku stworzenie strategii powinno być elementem projektu. Jeśli wnioskodawca jej nie ma i nie uwzględnił jej powstania w projekcie, wniosek zostanie oceniony negatywnie i trafi do kosza. Taką strategię stworzyła firma Blueform z Jastrzębia-Zdroju działająca w branży szkoleniowo-doradczej i programistycznej. Spółka otrzymała dotację na działania społecznie odpowiedzialne w poprzedniej edycji konkursu.
— Przed rozpoczęciem projektu realizowaliśmy zadania z tematyki CSR, ale brakowało nam jasnej, spisanej strategii działania. Stworzyliśmy ją, realizowaliśmy m.in. działania prospołeczne, powstało też narzędzie do badania efektywności środowiskowej. Rozpoczęta w ramach projektu kooperacja z uczelniami przynosi korzyści w postaci kolejnych przedsięwzięć. Dzięki tym działaniom zwiększyła się liczba zapytań ofertowych. Nawiązujemy też współpracę z kolejnymi podmiotami i wynika ona właśnie z faktu publikowania informacji o naszych działaniach CSR — uważa Anna Kuśnierz, specjalista ds. projektów z firmy Blueform.
Dotacja z PARP może zostać przeznaczona na współfinansowanie kosztów inwestycji, doradztwa, audytów i certyfikacji. Dotowane będą także badania i analizy niezbędne do wdrożenia zasad CSR w firmie.
Nabór po nowemu
W nowym naborze zostały zmienione zasady składania wniosków. — Teraz wniosek z załącznikami złożyć trzeba w generatorze wniosków — wyłącznie w wersji elektronicznej.
Przedsiębiorcy nie składają wersji papierowej wniosku i załączników. Przesyłają jedynie oświadczenie w wersji papierowej lub przez ePUAP o złożeniu wniosku w generatorze. Poza tym wprowadzono jeszcze kilka ułatwień, które dotyczą liczby obowiązkowych załączników, kryteriów oceny wniosków i możliwości uzupełniania wniosku. Zmiany miały na celu uproszczenie dokumentacji i ułatwienie przedsiębiorcom pozyskania funduszy — dodaje Małgorzata Jelińska. Aby dostać dotacje, trzeba wystrzegać się błędów.
W poprzednich dwóch naborach aż roiło się od uchybień w składanych wnioskach. Jednym z najczęstszych był brak w dokumentach jednego z koniecznych załączników. Kolejny często spotykany błąd to niezgodność budżetu projektu z oświadczeniem o VAT.
Najważniejsze zasady konkursu z dotacjami na CSR
Rozpoczęcie naboru wnioskówZakończenie naboruObszar wsparciaMaksymalna kwota wsparcia na jedną firmę
Maksymalny poziom dofinansowaniaCałkowity budżet konkursuKwota na każde z województwInstytucja prowadząca nabór
Obszar
Środowisko naturalne
Relacje z personelem firmy
Zaangażowanie społeczne
Przedsięwzięcie
Jakie projekty mają szanse na dotacje w konkursie CSR
— wzmocnienie efektywności materiałowej i energetycznej towaru lub usługi przez zmniejszenie zużycia materiałów i surowców oraz redukcję odpadów — działania dotyczące ekoproduktu — wdrożenie lub poprawa zarządzania środowiskowego
— budowanie kultury CSR przez zwiększenie udziału pracowników przedsiębiorstwa w zarządzaniu firmą, wolontariat pracowniczy, zaangażowanie pracowników we wdrażanie strategii CSR — wdrażanie standardów społecznych, np. SA8000, OHSAS18001, „Zatrudnienie Fair Play”, AA1000
— wdrożenie raportowania wg standardu Światowej Inicjatywy Sprawozdawczej (Global Reporting Initiative — GRI) — wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw — zaangażowanie w dobrowolne działania i partnerstwa lokalne — pomoc w zachowaniu lokalnego środowiska i dziedzictwa kulturowego, np. wsparcie organizacyjne władz lokalnych i organizacji pozarządowych.
Kto może ubiegać się o grant*
Dotacje może otrzymać przedsiębiorca, który spełnia łącznie poniższe warunki:
1. ma siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną miejsce zamieszkania w jednym z województw: podlaskie, opolskie, warmińsko-mazurskie, łódzkie lub świętokrzyskie,
2. rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia,
3. kwalifikuje się do otrzymania pomocy de minimis,
4. złożył tylko jeden wniosek w naborze z dotacjami na wdrożenie CSR,
5. nie otrzymał wcześniej wsparcia na CSR w ramach projektu PARP.