Oszczędzanie po polsku

DCZ
opublikowano: 28-09-2011, 00:00

Kto raz zdecydował się skorzystać z usług firmy zewnętrznej, ten zwykle kontynuuje współpracę outsourcingową.

Według ABSL, polska branża nowoczesnych usług biznesowych wzrośnie do końca tego roku o ponad 10 proc., a w kolejnych 3 latach o około 40 proc.

Kryzys im sprzyja

Czynnikiem, który paradoksalnie wpłynie na rozwój sektora w Polsce i na świecie jest niepewność na rynkach. Globalna sytuacja ekonomiczna może skłonić zarządy międzynarodowych korporacji do podjęcia współpracy oraz rozszerzania kontraktów z firmami outsourcingowymi. Dla wielu z nich to gwarancja bezpieczeństwa, redukcji kosztów i utrzymania ciągłości biznesowej. — Tak było podczas ostatniego kryzysu ekonomicznego, który paradoksalnie przyczynił się do rozwoju sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Recesja sprzed 3 lat przyniosłaniespodziewany aż na taką skalę rozwój usług outsourcingowych, zwłaszcza w Europie i Azji — wyjaśnia Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe, wiceprezes ABSL. Jego zdaniem rynek outsourcingu ma swoją unikalną specyfikę. — Kto raz zdecydował się skorzystać z usług partnera zewnętrznego, ten zwykle kontynuuje współpracę outsourcingową. Okresy koniunktury są więc również okresami wzrostu branży, bo dostawca rozwija się razem z klientem — dodaje Krystian Bestry.

Polska potęga

Według analiz SSON, w ciągu ostatnich 15 lat około 90 proc. międzynarodowych korporacji skorzystało z outsourcingu.

W Polsce boom na usługi tego typu rozpoczął się w 2009 r. na fali globalnego kryzysu finansowego. Wówczas wiele międzynarodowych korporacji zaczęło otwierać i rozwijać w Polsce swoje centra usług wspólnych (SSC) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO), co pozwoliło im znacząco zredukować koszty (według szacunków średnio o 15-20 proc.) oraz podnieść jakość świadczonych usług dla klientów wewnętrznych (spółek matek) i zewnętrznych. Polska, która jest liderem regionu Europy Środkowej i Wschodniej, jeśli chodzi o liczbę centrów (ponad 280) i zatrudnionych w nich specjalistów (około 70 tys.), może w najbliższym czasie przejąć nowe projekty z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dodatkowo, zdaniem ekspertów, centra, które działają w Polsce będą obsługiwać jeszcze bardziej złożone projekty, zlecając obsługą prostszych procesów, np. centrom azjatyckim. Ta tendencja jest już widoczna.

280

Tyle centrów outsourcingowych działa w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu