Oszukani przez SkyBiz.com mogą dostać odszkodowanie

Polska Agencja Prasowa SA
12-04-2005, 15:24

Około 8 tys. Polaków oszukanych przez amerykańską spółkę SkyBiz.com może liczyć na odszkodowania - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej Pablo Zylberglait z amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC).

Około 8 tys. Polaków oszukanych przez amerykańską spółkę SkyBiz.com może liczyć na odszkodowania - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej Pablo Zylberglait z amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC).

SkyBiz.com organizowała w internecie system sprzedaży lawinowej, zabronionej przez polskie i amerykańskie prawo. Polega ona na składaniu nabywcom towarów lub usług obietnic finansowych pod warunkiem pozyskania nowych klientów.

Jak powiedział Zylberglait podczas konferencji w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), spółka obiecywała szybkie zyski, nawet kilka tysięcy dolarów w ciągu tygodnia, pod warunkiem pozyskania dla SkyBiz.com nowych klientów.

Według przedstawiciela FTC, koszt uczestnictwa w programie wynosił 125 dolarów. Za tę kwotę klient zyskiwał tylko prawa do ubiegania się o zwrot kosztów za rekrutowanie kolejnych osób, które dołączyłby się do programu.

Komisja wytoczyła proces SkyBiz.com w 2001 r. Dzięki niemu spółka zobowiązała się utworzyć fundusz w wysokości 20 mln USD, które zostaną przeznaczone na odszkodowania dla oszukanych klientów.

Zdaniem Zylberglaita, do FTC wpływa rocznie ponad 630 tys. skarg na oszustwa internetowe. Głównie dotyczą one kradzieży tożsamości, ale są także skargi na wyłudzanie haseł do kont internetowych czy kart kredytowych za pomocą fałszywych stron internetowych banków oraz oszustwa przy sprzedaży przez internet.

"Przed takimi przestępstwami najlepiej chronić się, zachowując ostrożność w kontaktach z osobami, do których nie mamy zaufania; należy także sprawdzać wiarygodność stron internetowych oraz nie podawać numerów kart kredytowych czy też haseł dostępu do kont jeśli nie mamy pewność, że strona internetowa, na której to robimy, jest bezpieczna" - przestrzegł Zylberglait.

Dodał, że sprzedając lub kupując na aukcjach internetowych, zawsze możemy sprawdzić referencje kontrahenta, które wystawili mu poprzedni klienci. "W ten sposób sprawdzamy, czy dana osoba jest wiarygodna" - zaznaczył Zylberglait.

Według niego, coraz więcej firm działających w internecie zrzesza się w większe organizacje, zobowiązując się w ten sposób do przestrzegania określonych reguł w kontaktach z klientem. Jego zdaniem, dla klienta to też może być wskazówka, że dana firma jest wiarygodna.

Przedstawiciele UOKiK poinformowali na konferencji, że urząd kończy pracę nad przetłumaczeniem na język polski strony internetowej www.econsumer.gov, przez którą można m.in. złożyć skargę na oszusta internetowe z innego państwa oraz uzyskać kontakt do instytucji, zajmujących się ochroną konsumenta w 19 państwach świata.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Oszukani przez SkyBiz.com mogą dostać odszkodowanie