Oszuści zaczęli polować na klientów funduszy

opublikowano: 05-08-2021, 20:00

Phishing to już nie tylko próby uzyskania dostępu do pieniędzy zdeponowanych w bankach. Oszuści próbują dobrać się do oszczędności zgromadzonych w TFI.

Uważaj na oszustów! Pracownicy NN Investment Partners TFI nie dzwonią i nie piszą do uczestników funduszy inwestycyjnych w celu przedstawienia „lepszej oferty” – takie ostrzeżenie pojawiło się na stronie internetowej NN Investment Partners TFI.

NN Investment Partners TFI to drugie pod względem wielkości detaliczne TFI na rynku, o aktywach przekraczających 23 mld zł. Do upublicznienia ostrzeżenia firmę skłonił sygnał od klienta.

- Na razie miała miejsce jedna taka sytuacja, a przynajmniej o jednym przypadku wiemy. Do naszego klienta zadzwonił ktoś podający się za „pracownika audytu”. Nawiązał do posiadanego przez klienta produktu emerytalnego i powiedział, że może zaproponować lepszą ofertę. W tym celu zaproponował spotkanie. Nasz klient zachował się bardzo przytomnie. Odmówił i zadzwonił do nas na infolinię. To nie był nawet telefon z prośbą o potwierdzenie czy rzeczywiście mamy jakąś lepszą ofertę produktu emerytalnego, ale od razu zgłoszenie próby oszustwa – informuje Jan Morbiato, menedżer komunikacji inwestycyjnej NN Investment Partners TFI.

Bez nachalnego wyłudzania danych

Jako produkty emerytalne w ofercie NN Investment Partners TFI można kwalifikować rejestry funduszy w ramach IKE, IKZE, PPE i PPK. Firma nie ujawnia o jaki produkt chodziło, ale zwraca uwagę, że dzwoniący do klienta oszust nie próbował wyłudzić danych osobowych, czy też haseł umożliwiających dokonywanie operacji na funduszach bez zgody prawowitego właściciela rejestrów. Oszustowi zależało na spotkaniu.

- Phishing kojarzy się z próbą wyłudzenia danych osobowych, haseł dostępu do kont bankowych, serwisów transakcyjnych itp. W tym przypadku takiej próby nie było. Od razu została podjęta próba umówienia się na spotkanie. Wyglądało to więc bardziej na próbę sprzedaży czegoś – podkreśla Jan Morbiato.

Drugie, ale pierwsze:
Drugie, ale pierwsze:
NN Investment Partners TFI, którego prezesem jest Małgorzata Barska, to wicelider rynku funduszy detalicznych. Jednocześnie jako pierwsze TFI przyznało publicznie, że zetknęło się z phishingiem wobec swoich klientów.
Marek Wiśniewski

Dostęp pracowników NN Investment Partners TFI do danych o uczestnikach funduszy jest ściśle reglamentowany i ograniczony do niezbędnego minimum. Wiedzę o inwestycjach klientów TFI posiada również agent transferowy - czyli firma prowadząca rejestr uczestników funduszy, w tym obsługująca zlecenia kupna i umorzeń jednostek funduszy - oraz dystrybutorzy funduszy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

TFI zapewnia, że ze względu na stosowane procedury prawdopodobieństwo wycieku informacji od niego samego lub podmiotów z nim współpracujących jest znikome.

Informacja o danych kontaktowych i rejestrach posiadanych przez klienta NN mogła jednak trafić do oszusta przez wspólnych znajomych, jak również mógł on po prostu blefować licząc, że trafi w osobę mającą akurat takie, a nie inne produkty.

Numery znane w sieci

Z przeprowadzonych przez TFI czynności sprawdzających wynika, że numery telefonów, z których kontaktowano się z klientem są identyfikowane na forach internetowych jako numery, z których podejmowane są próby kontaktu z klientami wielu firm z różnych branż, ale głównie finansowej – szczególnie z sektora ubezpieczeniowego.

- Wpisuje się to w powszechne niestety zjawisko otrzymywania telefonów z nieznanych numerów, sugerujących wiedzę o naszych finansach lub stylu życia, kończących połączenie przy pytaniu skąd taką wiedzę i numer telefonu dzwoniący posiada. Ostrzeżenie na stronie internetowej zamieściliśmy dlatego, że próby oszustwa i wyłudzenia danych od klientów instytucji finansowych są coraz powszechniejsze. Na forach internetowych i w mediach społecznościowych ludzie opisują dziesiątki podobnych historii. Nie znaleźliśmy wzmianek mówiących wprost o działaniach wymierzonych w klientów TFI, ale znaleźliśmy przypadki odnoszące się do produktów emerytalnych [w różnej formie prawnej mogą je oferować również banki, ubezpieczyciele, domy maklerskie, czy instytucje prowadzące OFE – red.] – zaznacza Jan Morbiato.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane