Outdoor ma już standardy analiz

Radosław Omachel
21-07-2003, 00:00

AMS i Stroer, największe firmy w branży reklamy zewnętrznej, wreszcie porozumiały się co do wspólnego standardu badań. Ich wyniki będą znane za pół roku.

Po kilku latach negocjacji, firmy z branży reklamy zewnętrznej w końcu połączą swoje projekty badawcze. Spółka PBRZ, założona trzy lata temu przez AMS (obecnie Agora) i niemiecką spółkę Stroer out of home media, na początku 2004 r. ma udostępnić kompletne wyniki badań całego rynku. Za przygotowanie projektu odpowiedzialne jest SMG/KRC Millward Brown. Badania obejmą pomiar natężenia ruchu w pobliżu nośników reklamowych i obliczenie liczby kontaktów, czyli osób, które zobaczyły reklamę.

— W przyszłości planujemy wprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę badań struktury społeczno-demograficznej widowni przy wykorzystaniu systemu GPS — mówi Waldemar Kruk, prezes PBRZ.

Ma to służyć przekonaniu agencji reklamowych i domów mediowych do kupowania reklam na tablicach.

— Mamy nadzieję, że dzięki badaniom udział reklamy zewnętrznej w rynku reklamowym wzrośnie — dodaje Waldemar Kruk.

Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, szefa domu mediowego OMD Poland, reklama zewnętrzna jest dla domów mediowych sektorem podwyższonego ryzyka.

— Outdoor nie cieszy się dużym powodzeniem, bo nośniki są źle opisane. Nie ma informacji o ich jakości — za wszystkie tablice płaci się tyle samo. Każda firma ma własny standard nadań i ich wyniki trudno porównywać. Wprowadzenie jednego standardu badań diametralnie zmieni sytuację — mówi Jakub Bierzyński.

— Agencje reklamowe otrzymają dobrze opisane nośniki. To znacznie ułatwi planowanie kampanii i powinno zwiększyć ich skuteczność — zapowiada Waldemar Kruk.

W 2002 r. zaledwie około 5 proc. pieniędzy wydanych na reklamę przypadło na outdoor. W pierwszym kwartale 2003 r. najwyższe przychody spośród wszystkich firm w branży zanotował AMS — 25 mln zł. Przychody Stroera wyniosły 22 mln zł. Roczną wartość całego rynku reklamy zewnętrznej szacuje się na 300-350 mln zł. Ani PBRZ, ani Stroer (który został niedawno udziałowcem PBRZ) nie ujawniają kosztów nowego przedsięwzięcia. Szacuje się, że dotychczasowe wydatki na badania reklamy zewnętrznej wyniosły 10 mln zł.

Nowe badania będą finansowane przez udziałowców PBRZ: AMS, Clear Channel Poland oraz Stroera, który wszedł do spółki przejmując Grupę Outdoor i Europlakat Polska.

— Wyniki będą dostępne także dla innych firm — mówi Janusz Malinowski, prezes Stroer out of home media.

Oczywiście odpłatnie.

Poza BPRZ pozostają prowadząca własne badania Cityboard Media i Town & City II.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Outdoor ma już standardy analiz