Czytasz dzięki

PAIH: inwestycji nie ubywa

opublikowano: 21-04-2020, 22:00

W I kwartale inwestorzy podjęli decyzje o realizacji 11 projektów — tak samo było przed rokiem. Liczba potencjalnych inwestycji jest taka jak rok temu, ale ich wartość — wyższa.

Kiedy epidemia koronawirusa wybuchła w Europie, w Azji się właśnie kończyła. W połowie marca inwestorzy z Chin, Korei i Japonii wrócili do Polski.

Kierowana przez Grażynę Ciurzyńską Polska Agencja Inwestycji i Handlu
ściągnęła w 2019 r. 56 projektów. Po trzech miesiącach tego roku ma ich już na
koncie 11, tyle samo ile rok temu. W toku jest niemal tyle samo inwestycji co
przed rokiem.
Zobacz więcej

DOBRY KWARTAŁ:

Kierowana przez Grażynę Ciurzyńską Polska Agencja Inwestycji i Handlu ściągnęła w 2019 r. 56 projektów. Po trzech miesiącach tego roku ma ich już na koncie 11, tyle samo ile rok temu. W toku jest niemal tyle samo inwestycji co przed rokiem. Fot. Marek Wiśniewski

— Mimo znacznego ograniczenia kontaktów w lutym od połowy marca zauważamy wznowienie zainteresowania przedsiębiorców z tych krajów. Jednocześnie spada liczba zapytań inwestorów z Europy i USA — mówi Jan Kamoji-Czapiński, dyrektor Centrum Inwestycji Strategicznych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Może być lepiej

Przedstawiciel PAIH jest optymistą.

— Zakładamy, że liczba nowych zapytań inwestorów zwiększy się po zakończeniu okresu izolacji w kraju. Liczymy również, że Polska, jako jedno z najatrakcyjniejszych miejsc do inwestowania w Europie, zdobędzie nowe projekty. Będzie to możliwe wskutek ograniczenia zaufania do przerwanych łańcuchów dostaw w Azji. Dzięki temu w perspektywie długoterminowej będziemy mogli zaobserwować wzrost napływu inwestycji — prognozuje Jan Kamoji-Czapiński.

W 2019 r. agencja ściągnęła 56 inwestycji, dzięki którym firmy zainwestują 2,9 mld EUR (wzrost o 36 proc. r/r) i stworzą 11,9 tys. miejsc pracy. Do walki o inwestorów namawia dr Marcin Dudarski, partner zarządzający w firmie doradczej JP Weber, której klientem jest m.in. Hyundai Motor Securities, ramię finansowe koreańskiej grupy przymierzającej się do budowy w Polsce farmy fotowoltaicznej o mocy 200 MW.

— Choć czas jest dla gospodarki trudny, to właśnie teraz Polska musi walczyć o projekty. Obserwujemy spore ożywienie, trafia do nas wiele pytań o możliwość inwestycji w Polsce w różnych sektorach, pracy jest nawet więcej niż przed pandemią. Jeśli będziemy szukać inwestorów dopiero, gdy gospodarka europejska na dobre się „odmrozi”, możemy stracić wiele świetnych okazji. Nie funkcjonujemy w próżni. Cała Europa Środkowa będzie za chwilę bardzo potrzebować inwestycji, więc konkurencja będzie bardzo duża. Jeżeli dziś zadbamy, by inwestorzy chcieli u nas zostawiać pieniądze, pojawią się dokładnie wtedy, gdy nasza gospodarka będzie ich najbardziej potrzebowała. Świat zdążył już przywyknąć do nowych warunków i naprawdę da się prowadzić procesy zdalnie, nawet używając dronów, jeśli jest taka potrzeba — mówi Marcin Dudarski.

Tak pracuje też PAIH: wszystkie spotkania organizuje w formie wideokonferencji. Przygotowuje też wirtualne wizyty inwestorów, którzy spotykają się online z władzami lokalnymi i centralnymi oraz dostawcami mediów i usług. Marcin Dudarski zachęca, by w ramach drugiej tarczy antykryzysowej rozluźnić nieco kryteria Polskiej Strefy Inwestycji i nie oczekiwać od firm, które się rozbudowują, by tworzyły miejsca pracy.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na razie bez zmian

W pierwszych trzech miesiącach roku na inwestycje zdecydowało się 11 obsługiwanych przez PAIH firm, tyle samo ile rok temu. Nakłady, jakie mają ponieść na realizację projektów w Polsce, to ponad 180 mln EUR. Rok temu ich poprzednicy deklarowali 172 mln EUR. Na koniec I kw. agencja obsługiwała 181 projektów wobec 185 w 2019 r. Deklarowane inwestycje wzrosły do 8,76 mld EUR z 6,85 mld EUR przed rokiem, czyli o 27 proc. Gdyby wszystkie projekty zostały zrealizowane, powstałoby 44,7 tys. miejsc pracy, o 22 proc. więcej.

— Wzrost liczby deklarowanych miejsc pracy i wartości inwestycji jest podyktowany głównie dużym zainteresowaniem firm z branży motoryzacyjnej i e-mobilności, których projekty charakteryzują się wysoką kapitałochłonnością w wymiarze finansowym i ludzkim. Na koniec I kw. agencja obsługiwała 49 takich inwestycji, a ich wartość wyniosła niemal 5,8 mld EUR, natomiast deklarowane zatrudnienie sięgnęło prawie 20 tys. osób — zwraca uwagę Jan Kamoji-Czapiński.

Podobnie jak przed rokiem najwięcej jest projektów z branży usług dla biznesu (33), badawczo-rozwojowej (17) i spożywczej (13). Więcej niż przed rokiem — 18 wobec 10 — jest polskich inwestorów, którym PAIH pomaga w realizacji projektów. To głównie firmy z sektora IT, zajmujące się obróbką metali i produkujące materiały budowlane. Polscy inwestorzy stali się trzecią pod względem liczby projektów grupą w portfelu PAIH. Wyprzedzają firmy z Japonii i Korei Południowej, a ustępują pola tylko Stanom Zjednoczonym i Niemcom. Na koniec I kw. 2019 r. polscy inwestorzy byli na szóstym miejscu.

Sprawdź program webcastu "Jak pandemia COVID-19 wpłynie na sprzedaż i dystrybucję - ograniczenia ustawowe i umowne", 13 maja  >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane